Itämeripäivänä syödään miljoona silakasta valmistettua kalapuikkoa – Apetitin ruokauutuus on syksyn fiksu kalavalinta

Apetit Oyj, lehdistötiedote 24.8.2021 klo 9.00

Apetitin syksyn pakasteuutuus on Itämeren kalapuikko, joka on valmistettu suomalaisesta silakkafileestä. Silakan syöminen on kestävä kalavalinta, sillä se keventää Itämeren ravinnekuormaa. Silakkapuikko on monen koululaisen ja päiväkotilapsen lounas Itämeripäivänä 26. elokuuta, jolloin syödäänkin yli miljoona silakkapuikkoa. Kauppojen pakastealtaisiin tuote saapuu myöhemmin syys-lokakuussa.

Apetit Itämeren kalapuikkojen pääraaka-aine (56 %) on Itämerestä pyydetty suomalainen, nahaton, MSC-sertifioitu silakka. Tuotteessa maistuu miedosti sitruuna ja mustapippuri ja siinä on gluteeniton paneeraus. Runsasproteiiniset silakkapuikot soveltuvat monenlaisiin ruokavalioihin, sillä ne ovat gluteenittomia ja maidottomia. Lisäksi tuotteelle on myönnetty Sydänmerkki.

Miedonmakuinen silakka ei ole aina maistunut kaikille, sillä se on tunnetusti ruotoinen kalalaji. Osalle kotikokeista kokonaisen silakan käsittely valmiiksi ruokalajiksi on haastavaa. Silakkaa ei myöskään aina löydä kaupan kalatiskistä.

”Apetit Itämeren kalapuikko vastaa näihin ruokapulmiin. Kotimaisesta silakkafileestä tehty kalapuikko on maukas ja vastuullinen kalapakaste, joka on myös mutkaton ja arjen kiireessä toimiva”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Hanna Pere Apetitilta.

Ruoan vaikutus hiilidioksidipäästöihin on merkittävä. Kotimainen luonnonkala on paitsi ilmastoystävällinen valinta lautaselle, sillä on myös muita positiivisia ympäristövaikutuksia.

”Syömällä kaksi pussia Itämeren kalapuikkoja tulee poistaneeksi ravinneketjusta fosforia määrän, joka vesistöön jäädessään kasvattaisi mereen noin kilon levää. Silakkaa syömällä voi siis edesauttaa Itämeren tilan kohenemista”, Pere konkretisoi arjen ruokavalintojen merkitystä.

Lisää vastuullista kalaa suomalaisten lautaselle

Kalan kulutus on kaksikertaistunut Suomessa 80-luvun jälkeen. Kalamarkkinan kasvu kuitenkin perustuu lähes täysin tuontikalaan, jonka osuus kaikesta kulutetusta kalasta on noin 80 %.* Pro Kala ry:n teettämän kyselytutkimuksen* perusteella yli 90 % suomalaisista syö kalaa ja 75 % vastaajista haluaisi syödä sitä vielä enemmän.

”Suomen järvissä ja Itämeressä on hienoja ja hyvänmakuisia kalalajeja, jotka ovat tuontikalaa selvästi ekologisempia. On tärkeää oppia syömään erilaisia kalalajeja ja välillä myös pysähtyä miettimään, mistä ruoka tulee. Apetit on tuonut aiemmin markkinoille suosittuja järvikalatuotteita, joten Itämeren kalapuikko on luonteva jatko tälle tuotekehitystyölle. Itämeren kalapuikko on ekologisesti kestävä ruokavalinta, ja toivomme, että kotimainen lähikala päätyykin sen kautta lautasille entistä useammin, Apetitin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Sanna Väisänen summaa.

* Kyselytutkimus: Toteuttajana Consumer Compass Oy Pro Kala ry:n toimeksiannosta syyskuussa 2019, N = 1066.

Apetitin levälaskuri konkretisoi lähikalavalinnan vaikutukset vesistöihin - Itämeripäivänä syötävien kalapuikkojen myötä Itämerestä poistuu fosforia määrä, joka kasvattaisi yli 62 000 kiloa levää

Itämeren ekologisen huonon tilan yksi syy on meriveden liiallinen ravinteiden määrä. Ylimääräiset ravinteet kiihdyttävät rehevöitymistä, mikä näkyy muun muassa levien kasvuna. Karkeasti laskettuna gramma fosforia merivedessä kasvattaa noin kilon levää.

Kalastettavan silakan mukana vedestä poistuu ravinteita, muun muassa fosforia. Kalastamalla eli poistamalla silakka ja sen sisältämä fosfori vedestä, vähennetään muuten tulevaisuudessa syntyvän levän määrää. Jokainen vesistöstä poistuva ravinne- ja levägramma tukee Itämeren tervehtymistä vähentämällä rehevöitymistä. Itämeripäivänä syötävien yli miljoonan Itämeren kalapuikon valmistamiseen käytetyn silakan mukana Itämerestä poistuu määrä fosforia, joka kasvattaisi jopa yli 62 000 kiloa levää.

Apetitin verkkosivuilla on konkreettinen levälaskuri, jonka avulla on helppo konkretisoida, mikä vaikutus arjen lähikalavalinnoilla on Suomen vesistöjen tilaan. Levälaskurin yksinkertaistettu ja karkea laskukaava kertoo, miten paljon lähikalojen kalastus vähentää vesistöjen fosforikuormaa ja siten ennaltaehkäisee levän syntyä.

Laskuriin syötetään kulutettu Apetit lähikalatuotteiden pakkausten lukumäärä ja laskuri kertoo, miten paljon tuotteiden sisältämän kalan mukana vesistöistä poistuu fosforia ja laskennallisesti myös levää. Kalat sisältävät tyypillisesti eri määriä fosforia. Lue lisää: apetit.fi/levalaskuri

Apetit Oyj, Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 293 miljoonaa euroa.