Kasvikset kuuluvat joulupöytään - uusia makuja joulun herkkuihin

Apetit Oyj, lehdistötiedote 12.12.2019 klo 10:00

Jouluinen ateria on monessa kodissa tärkeä hetki. Kaikkea tarmoa ei kuitenkaan tarvitse käyttää ainoastaan ruoanlaittoon, sillä Apetit-pakastetuotteilla voi tuoda maukkaasti ja vaivattomasti kasviksia jouluiseen ruokapöytään. Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti antaa vinkkinsä joulun perinneruokien piristämiseen.

Herneet ovat joulupöydän klassikko. Apetit-pakasteherneet on puitu ja pakastettu optimaaliseen aikaan - näin Suomen valoisien ja pitkien kesäöiden tuoma makea maku säilyy joulupöytään asti. Herneet sopivat joulupöytään ihan sellaisenaan. Hieman joulupöydän perinteitä haastaville sopii puolestaan hernepesto.

”Cashew-pähkinöitä ja valkosipulia lisäämällä pestosta saa mukavan täyteläisen - se sopii mainiosti esimerkiksi joululimpun päälle levitettäväksi”, Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti sanoo.

Lisää väriä joulupöytään juuressekoituksilla

Värikkäät juurekset ovat mitä mainioin lisuke joulupöytään. Uunissa paahdetut Apetit Isot Uunijuurekset tai Apetit Kotimainen Juureskuutio tuovat meheviä makuja vaivattomasti.

”Juuressekoituksista saa pienellä maustamisella erittäin juhlavan osan ateriaa. Voi esimerkiksi lisätä hunajaa tai siirappia ja rosmariinia tuomaan makua. Juuressekoituksia voi höystää jouluiseksi myös esimerkiksi lisäämällä joukkoon mantelia tai leipäjuustoa. Pikkelöidyt sadonkorjuukasvikset ovat oma suosikkini joulupöytään”, kasvisruokamestari Hursti kertoo.

Jos perinteisen joulupöydän antimet tuntuvat liian raskailta, on tarjoilua helppo keventää keitoilla. Valmiit juuressekoitukset sopivat erinomaisesti myös kasvissosekeittojen pohjaksi.

”Erilaiset värikkäät juuressosekeitot sopivat mainiosti myös jouluun. Ympäri vuoden toimivia reseptejä voi aina tuunata sesongin mukaan: täyteläisen punaiseksi punajuuresta värjäytyvä paahdettu kasvissosekeitto saa jännittävän vivahteen lakritsijauheesta. Myös erilaiset täyteläiset juustot sopivat keittoihin höysteeksi.”

Punajuuresta joulun väriä

Mikä olisikaan paremmin joulupöytään sopiva kasvis kuin punajuuri? Rosolli onkin perinteinen jouluherkku suomalaisten pöydässä.

”Uunissa paahdettava lämmin rosolli on mainio vaihtoehto perinteiselle rosollille. Sekoita siirappia ja sopivan happamia omenoita Apetit Isot Uunijuurekset -sekoitukseen, ja perinteinen rosolli saa tulevillekin jouluille mehevän kilpailijan.”

Apetit Kotimainen Uunivalmis Punajuurigratiini tarjoaa joulupöytään erilaisia maistuvia vaihtoehtoja. Se on sellaisenaan maistuva ja juhlava lisuke, mutta antaa varaa myös mielikuvituksen käyttämiselle.

”Pienellä vaivannäöllä Punajuurigratiini taipuu juhlavan näyttävän ja ruokaisan kranssin täytteeksi - tai miksei jopa joulutorttujen täytteeksi. Sama täyte sopii molempien sisään”, Hursti vinkkaa.

Lue Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hurstin jouluruokavinkit osoitteesta apetit.fi/joulun-kasvisvinkit

Apetit toivottaa rauhallista ja herkullista joulua!

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2018 oli 283 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.