Kestäviä ja tarkoituksenmukaisia pakkausratkaisuja - Apetitin tavoitteena ohentaa muovipakkauksia 15 prosenttia

Apetit Oyj, lehdistötiedote 22.11.2019 klo 9:00

Apetit on yritysvastuuohjelmassaan määrittänyt yhdeksi yhtiön olennaiseksi yritysvastuun osa-alueekseen kestävät pakkausratkaisut. Vastuuohjelmassa pakkausratkaisujen kehittämiseen liittyvät tavoitteet ovat:

• pakkausmuovien ohentaminen 15 prosenttia vuoteen 2021 mennessä
  • pakkausten kierrätettävyyttä lisätään ja pakkauksiin lisätään selkeät kierrätysmerkit ja -ohjeistukset, joilla autetaan kuluttajaa onnistumaan kierrättämisessä
  • pakkausmateriaaleissa suositaan mahdollisuuksien mukaan uusiutuvista luonnonvaroista valmistettujen materiaalien käyttöä

Pakkausmuovien ohentaminen koskee vähittäiskaupassa myytävien Apetit-tuotteiden muovipakkauksia. Ohentamisen myötä pakkausmateriaalia säästyisi vuodessa noin 25 000 kiloa. Tämä muovimäärä levitettynä vastaa noin 53 jalkapallokenttää!

Uudet Apetit-luomukasvissekoitukset täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettuihin pakkauksiin

Uudet Apetitin luomukasvissekoitukset ja myöhemmin myös koko luomukasvissekoitusten tuoteperhe pakataan Green PE -materiaalista valmistettuihin pakkauksiin. Green PE valmistetaan sokerinvalmistuksen sivutuotteesta jalostetusta etanolista, eikä se sisällä fossiilisia raaka-aineita.

Green PE on ympäristöystävällinen pakkausmateriaali. Se on tehty uusiutuvista luonnonvaroista, minkä lisäksi Green PE voidaan kierrättää elintarvikemuovin joukossa. Green PE -materiaalien käyttö on osa Apetitin pakkausratkaisujen uudistamista - pakkauksissa mennään kohti kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja.

Hyvä pakkaus suojelee tuotetta jakeluketjussa

”Elintarvikepakkauksen tärkein tehtävä on suojella tuotetta sen matkalla tuotannosta kuluttajalle. Hyvä pakkaus helpottaa elintarvikkeen käsittelyä jakeluketjussa, varmistaa tuotteen säilyvyyden ja ehkäisee ruokahävikin syntymistä”, sanoo Apetitin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Sanna Väisänen.

Muovi on monipuolinen, kestävä ja kevyt materiaali, joka sopii ominaisuuksiensa vuoksi hyvin elintarvikkeiden pakkausmateriaaliksi. Muovin kestävyyden ansiosta pakkausmateriaalin määrää voidaan muovipakkauksissa minimoida.

Apetit-pakastepussien materiaalina käytetään paljon polyeteeniä, joka monomateriaalina pystytään hyödyntämään kokonaisuudessaan jo nyt Suomen muovikierrätyksessä. Muovipakkaukset tuleekin kierrättää pakkauksessa näkyvän ohjeistuksen mukaisesti niiden ympäristövaikutusten minimoimiseksi.

Lue lisää Apetitin yritysvastuuohjelman tavoitteista: apetit.fi/yritysvastuuohjelma.

Kuvia Apetit-luomukasvissekoituksista: http://apetit.emmi.fi/l/NV-Sw_8twrg-

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2018 oli 283 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.