Kotimaisia kasviöljyjä Kirkkonummelta jo kolmenkymmenen vuoden ajan

Apetit Oyj, lehdistötiedote, 3.11.2023, klo 9.30

Apetitin Kirkkonummen Kantvikissa sijaitsevan kasviöljynpuristamon käyttöönotosta tuli syksyllä kuluneeksi 30 vuotta. Kantvikin kasviöljypuristamolla valmistetaan rypsi- ja rapsiöljyä mekaanisesti puristamalla. Lisäksi puristusprosessissa valmistetaan rypsipuristetta rehuteollisuuden käyttöön.

Apetitin kasviöljypuristamolla on huoltovarmuuden näkökulmasta merkittävä rooli. Valtaosa kotimaisesta rypsistä ja rapsista jalostetaan Kantvikissa öljyksi ja puristeeksi. Kantvikissa varmistetaan kotimaisen kasviöljyn saatavuus kuluttajille, ammattikeittiöille sekä elintarviketeollisuuden käyttöön.

Kasviöljynpuristamo ja sen tuotteet kehittyvät jatkuvasti

Kolmekymppistä tuotantolaitosta ja sen kasviöljynpuristusprosessia on kehitetty vuosien varrella. Vuonna 1998 valmistui öljyn raffinointilaitos, jossa puristettu öljy puhdistetaan fysikaalisesti. Vuonna 2011 käyttöön otettiin pakkaamo ja vuonna 2016 pakkaamo sai uuden varaston. Kasviöljypuristamon oma bioenergialaitos otettiin käyttöön vuonna 2021. Lokakuussa Apetit kertoi investoivansa kasviöljypuristamolle oman pullotuslinjan, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2024.

”Olemme ylpeitä pitkästä historiastamme sekä kotimaisessa elintarviketeollisuudessa tuotteistoltaan ja kooltaan merkittävästä tuotantolaitoksestamme. Investointi omaan pullotuslinjaan on luonteva jatkumo kehittämiselle”, sanoo Apetitin öljykasviliiketoiminnan johtaja Timo Huttunen.

Myös tuotteisiin panostetaan määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti. Tavoitteena on laadukkaat ja terveelliset tuotteet. Esimerkiksi rypsiöljy sisältää runsaasti välttämättömiä Omega-3-rasvahappoja ja E-vitamiinia. Apetitin rypsiöljyt ovat taatusti tuoreita ja käyttömahdollisuuksiltaan monipuolisia.

Apetitin valikoimasta löytyy myös kotimaisia premium-rypsiöljyjä edustava Neito-öljy, joka valmistetaan Apetitin kehittämällä minimiprosessointimenetelmällä. Menetelmällä saadaan aikaan ensiluokkaista ruokaöljyä, jossa rypsinsiemenen monipuoliset ja arvokkaat ainesosat, kuten antioksidantit, sterolit ja vitamiinit ovat mahdollisimman hyvin tallella.

”Neito-öljyistä poistetaan hieman hellävaraisemmin rypsin ja rapsin voimakkaimmat maku- sekä hajuaineet. Eron muihin öljyihimme huomaa mausta ja väristä: väri on tummempi ja makua on enemmän”, liiketoiminnan kehityspäällikkö Jenny Tallberg kertoo.

Tuore innovaatio on puristuksessa syntyvästä rypsinsiemenkakusta valmistettavan kasviproteiinivaihtoehdon, BlackGrain from Yellow Fields. Rypsinsiemenjauhe BlackGrain sai uuselintarvikeluvan vuonna 2021.

Monimutkaista prosessia ohjataan pitkällä kokemuksella

Kasviöljyjen tuotantoprosessi on monimutkainen ja sen hallitseminen vaatii ammattitaitoa, jota ei ole mahdollista suoraan opiskella missään. Tästä syystä Apetitilla onkin pitkä, vuoden mittainen perehdytys tuotanto-operaattorin tehtävään, ennen kuin vuorossa voi työskennellä itsenäisesti.

”Samaan häiriöön voi olla monta syytä ja voi mennä vuosikin ennen kuin tulee vastaan tilanne, jota uusi henkilö ei ole aikaisemmin kokenut. Häiriötilanteessa on tiedettävä mitä tehdään. Koska valmistamme elintarvikkeita, tuoteturvallisuus on erittäin tärkeää”, Kantvikissa yli 35 vuotta työskennellyt tuotanto-operaattori Timo Keto sanoo.

Kantvikin kasviöljynpuristamossa automaation ansiosta moni asia on tietokoneella ohjattava. Prosessiteollisuutta edustavassa öljynpuristamossa tehokkuus on avainasemassa.

”Tuotannon kannalta suurin muutos Kantvikin laitoksen 30 vuoden historian aikana, on ollut raffinoinnin saaminen omaan laitokseen. Toki täällä kehitetään ja trimmataan tehdasta jatkuvasti, mutta kyllähän prosessi on huippuunsa viritetty,” Keto kertoo.

Kasviöljyjen puristaminen vaatii energiaa. Kantvikin tuotantolaitoksen käyttöön valmistui 2021 oma bioenergialaitos, josta saadaan tuotannon tarvitsema höyry. Kun kaikki tuotantolaitoksen sähkö on tuulivoimalla tuotettua, on uusiutuvien energialähteiden osuus Kantvikin kasviöljyjen tuotantoprosessissa korkea, yli 90 prosenttia.

”Kantvikin tuotantolaitoksessa rypsin ja rapsin siemenet lämmitetään ja puristetaan mekaanisesti kahteen kertaan. Kemiallisia liuottimia ei siis käytetä”, tuotantopäällikkö Riku Holopainen kertoo.

Yhteistyö tuotantolaitoksen eri toimintojen välillä toimii saumattomasti. Tuotannossa tehdään kiinteästi yhteistyötä esimerkiksi oman laboratorion kanssa laadun ja tuoteturvallisuuden takaamiseksi.

”Kyllähän Kantvikissa on omaa kylähenkeä. Tämä on kuitenkin hieman erilainen työpaikka: porukka on pieni ja eristyksissä omassa kuplassaan lähellä merta ja meillä on vielä oma ruokalakin”, kuvailee 39 vuotta kasviöljypuristamossa työskennellyt tuotanto-operaattori Olli Härkönen

Historiaa:

• Kantvikin kasviöljynpuristamon edeltäjänä toimi Öljynpuristamo Oy, Helsingin Herttoniemessä 1958-1993.*

• Herttoniemen tuotantolaitoksen käynnistyessä pääraaka-aine vuonna 1960 oli kopra, kookospähkinän lohkottu ja kuivattu siemenvalkuainen. Alusta alkaen puristamossa käsiteltiin myös rypsiä, joskin sen osuus pysyi pitkään vaatimattomana. Uuttamon valmistuttua sen pääraaka-aineena alettiin käsitellä soijaa. Rypsi puristettiin ja uutettiin.*

• Vuonna 1993 kasviöljynpuristamo siirtyi Kirkkonummen Kantvikiin ja alkoi toimia nimellä Mildola Oy. Kasviöljynpuristamossa on käsitelty pääasiassa rypsin ja rapsinsiementä. Öljyä valmistetaan puristamalla ja öljy puhdistetaan fysikaalisesti raffinoimalla.

• Vuonna 2005 Lännen Tehtaat -konserniin kuuluva Suomen Rehu Oy osti Mildola Oy:n

• Vuonna 2009 Lännen Tehtaat -konserni yhdisti sisäisellä omistusjärjestelyllä Mildolan ja Avena Nordic Grainin.

• Vuonna 2022 Apetit myi viljakauppaliiketoimintansa. Avena Nordic Grain nimi vaihtui Apetit Kasviöljy Oy:ksi ja Avena Kantvik Oy Apetit Kantvik Oy:ksi.

*Anna Carpelan, Antti Metsänkylä: Työelämää öljynpuristamossa, Elintarviketeollisuutta Helsingin Herttoniemessä 1958–1993

Miika Kemilä, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, puh. 010 402 4044

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 182 miljoonaa euroa. Lue lisää: apetit.fi