​Uusi innovaatio kasvisteluun: Tuorekset

Uusi innovaatio kasvisteluun: Tuorekset

Vähemmän kaikkea – paitsi maukkaita kasviksia

Apetit tuo ensimmäisenä Suomessa kauppoihin tuoreet käyttövalmiit ruoanlaittokasvikset. Kukin Tuorekset-tuote sisältää kaikki kasvikset, mitä yhteen ruokalajiin tarvitaan. Tuorekset on paloiteltu niin, että eri kasvikset valmistuvat samanaikaisesti. Tuoreksia pilotoidaan parhaillaan ympäri Suomea, ja ne ovat saatavilla laajasti elokuun puolivälistä lähtien.

Ruoan valmistaminen tuoreista kasviksista ei ole koskaan ollut yhtä helppoa ja nopeaa kuin nyt. Tuorekset ovat valmiiksi pestyjä, kuorittuja ja pilkottuja, heti käyttövalmiita kasviksia. Apetit tuo ensimmäisenä Suomessa kauppoihin nämä tuoreet käyttövalmiit ruoanlaittokasvikset, jotka on koottu eri käyttötarkoituksiin sopiviksi kokonaisuuksiksi. Valikoimaan kuuluu 11 erilaista tuotetta, jotka sopivat wok-ruokiin, keittoihin, uuniruokiin ja pannulla paistettaviksi.

Suomessa ei vastaavaa aiemmin

Monissa muissa Euroopan maissa, esimerkiksi Hollannissa, kaupan hyllyt ovat pullistelleet tuoreita käyttövalmiita kasviksia jo pitkään. Valmiiksi käsitellyt kasvikset ovat tuplanneet hyllytilan myös Italiassa, jossa ruoan tekeminen itse on ollut aina arvossaan. Yhdysvalloissakin ilmiö on aivan omaa luokkaansa. Nyt ilmiö on rantautunut Tuoreksina myös Suomeen.

– Maailma on muuttunut myös kasvistelussa. Nyt arvostetaan aikaa entistä enemmän, joten ruoanlaiton täytyy olla nopeaa ja helppoa, Apetit Ruoka Oy:n markkinointijohtaja Miika Helenius toteaa.

Vähemmän kaikkea – paitsi kasviksia

– Vähemmän kantamista, vähemmän hävikkiä, vähemmän tiskiä. Kasviksia ei tarvitse enää kantaa kotiin niska vääränä. Kuoret, naatit ja kannat sekä jääkaappiin unohdetut kasvikset eivät enää täytä biojäteastioita. Keittiökin pysyy siistimpänä. Samalla säästyy aikaa, sillä ruoanvalmistus kestää Tuoreksia käyttämällä parhaimmillaan vain 5 minuuttia. Nämä jos mitkä helpottavat kotikokin elämää, Helenius kertoo.

Tuorekset on paloiteltu niin, että eri kasvikset valmistuvat ruoassa samaan aikaan. Näin kotikokin ei tarvitse lisäillä eri valmistusaikoja vaativia kasviksia ruokaan eri aikoihin.

– Tuorekset helpottavat niin lapsiperheiden kuin uraohjusten arkea. Vanhetessa voimat vähenevät, joten Tuorekset kuuluvat myös seniorikokin keittiöön. Kuluttajakokemusten perusteella Tuoresten hyödyt huomaa parhaiten kokeilemalla, Helenius toteaa.

Tuorekset eivät sisällä mitään lisäaineita tai mausteita, vain kasviksia. Eri Tuorekset-tuotteita voi myös sekoitella keskenään. Tuoreksissa käytetään mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita saatavuuden ja sesonkien mukaan.

Tuoresten takana yli 5000 säilyvyystestiä

Tuoresten kehittämisessä ei ole tunteja ja vaivaa säästelty. Tuotekonseptin kehittämiseksi tehtiin yli 5000 testiä juuri oikeanlaisten pakkausratkaisujen, kasvissekoitusten ja kasvislajikkeiden löytämiseksi. Suurimmat panostukset kohdistettiin Tuoresten mahdollisimman korkean laadun ja tuoreuden säilyttämiseen. Hyvä säilyvyysaika minimoi hävikkiä sekä kaupassa että kotona. Pakkauksessa oleva rei’itetty kalvo on optimoitu erikseen jokaista kasvista ja kasvissekoitusta varten. Tuorekset valmistetaan Helsingin Kivikossa.

Tuorekset-tuotevalikoima vaihtelee sesongin mukaan. Tällä hetkellä myynnissä olevat tuotteet ovat:

• Tuorekset Aasia wok, 200 g
  • Tuorekset Thai wok, 200 g
  • Tuorekset Keittojuures, 400 g
  • Tuorekset Värikäs uunivihannes, 400 g
  • Tuorekset Välimeren pannuvihannes, 250 g
  • Tuorekset Sienestäjän pannuvihannes, 200 g
  • Tuorekset Parsakaalinuppu, 150 g
  • Tuorekset Kesäinen perhewok, 350 g
  • Tuorekset Grillikasvikset, 350 g
  • Tuorekset Sienestäjän grillikasvikset, 350 g
  • Tuorekset Provencen pannuvihannes, 270 g (Tuote on saanut inspiraation jalkapallon EM-kisojen isäntämaan ruokakulttuurista. Saatavilla rajoitetun ajan 14.6. alkaen.)

Katso Tuorekset-reseptikooste osoitteesta: http://bit.ly/Tuorekset-reseptit

Säilyvyys:

Alle +6 asteessa kuusi päivää valmistuksesta, viileämmässä pidempään.

Hinta:

3–6 euroa

Saatavuus:

Tuoreksia myyvät pilottikaupat löytyvät osoitteesta www.apetit.fi/tuorekset

Yhteystiedot:

Apetit Ruoka Oy