Uutta! Vegaaniset Apetit Kasvisjauhis -pihvit ja pyörykät pakkasesta

Apetit haluaa tarjota yhä enemmän helppoja tapoja lisätä kasvisten käyttöä. Uudet Apetit Kasvisjauhis-tuotteet kehitettiin kaikille, jotka ovat odottaneet helppoja ja herkullisia kasviproteiinituotteita. Käyttövalmiit pihvit ja pyörykät on helppo sisällyttää arkiruokiin.

Vegaani Kasvisjauhis-tuoteperhe laajentaa kasviproteiinitarjontaa

Apetit Kasvisjauhis -tuotteet ovat täysin kasviperäisiä, helposti valmistettavia ja herkullisia proteiinirikkaita ruokia, jotka soveltuvat myös täysin vegaaniseen ruokavalioon.

Apetit on tutkinut suomalaisten kasvisten syöntiä ja tunnistaa kuluttajien toiveen lisätä kasvisten käyttöä. Syyt ovat ekologisia ja eettisiä. Jotta muutos toteutuu, kauppojen valikoimiin tarvitaan helppoja ja herkullisia käyttövalmiita tuotteita. ”Kasviperäisiä tuotteita käytettäisiin nykyistä useammin ruuan proteiinipitoisena pääkomponenttina, jos se olisi toteutettavissa helposti ja herkullisesti.” kertoo tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen Apetit Ruoka Oy:stä.

Ensimmäisessä aallossa kauppoihin tulevat 1.2.2017 ruokapakasteena myytävät herneproteiinituotteet: jauhelihapihviä muistuttava Kasvisjauhispihvi, lihapullamainen Kasvisjauhispyörykkä sekä paneroitua kanapihviä muistuttava Kasvisjauhispihvi Crispy chick.

Apetit tuo myöhemmin keväällä Kasvisjauhis-tuotteet myös valmisruokalämpötilaan ja hyödyntää niissä monipuolisesti muitakin saatavilla olevia kasviproteiineja.

Kuluttajat toivovat helppoja tapoja lisätä kasvisten käyttöä

”Testasimme konseptia kuluttajatesteissä ja teimme koemarkkinoinnin pääkaupunkiseudun UniCafe-opiskelijaravintoloissa. Saamamme palaute oli todella myönteistä ja päätimme kehittää kerralla laajan tuotteiston erilaisia vegaanisia pääruokatuotteita ruokapakasteina ja valmisruokina”, Riikka Haarasilta-Suutarinen kertoo tuotekonseptin taustoista.

Kenelle Kasvisjauhis-tuotteet on kehitetty?

Apetit Kasvisjauhis-tuotteet on tarkoitettu kaikille, jotka pitävät helposta ja herkullisesta arkiruoasta, kuten pihveistä ja pyöryköistä. Runsaan proteiinipitoisuuden ja vegaanisuuden vuoksi tuotteet sopivat eritysesti kuluttajille, jotka haluavat syödä enemmän kasvipohjaista ruokaa.

Herneproteiinin alkuperä

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteiden herneproteiini valmistetaan Ranskassa. ”Suomessa ei valitettavasti ole tällä hetkellä tuotantolaitosta, joka pystyisi tuottamaan meille tarvittavaa määrää herneproteiinia. Apetit-vastuuviljelty kotimainen herne on eri lajiketta, kuin proteiinikasvina käytetty herne.” kertoo tuotekehityspäällikkö Tarja Honkala kasviproteiinin taustoista.

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteiden tuotetiedot

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteiden pääraaka-aine on herneproteiini. Lisäksi tuotteissa on kuitua, kotimaista, Apetit-konserniin kuuluvan Avena Kantvikin kasviöljypuristamolla kotimaisesta rypsistä puristettua rypsiöljyä, mausteita ja apuaineita. Apetit Kasvisjauhispihvi Crispy chic on paneroitu gluteenittomalla panerointijauholla.

Apetit Kasvisjauhispihvit 240 g

6430104966805

Tuotekuvaus: Herneproteiinista, kuiduista ja mausteista koostettu rypsiöljyssä paistettu 60 g:n vegaaneille soveltuva jauhelihapihvin makuinen kasvispihvi.

Ainekset: Vedellä turvotettu herneproteiini 77 %, rypsiöljy, kuitu (herne, psyllium), mausteet (korianteri, sipuli, lipstikka, valkosipuli, maustepippuri, paprika, mustapippuri), sakeuttamisaineet (E407a, E461), suola, dekstroosi, aromit, karamellisoitu sokeri.

RUNSASKUITUINEN: Sisältää kuitua vähintään 6 g/100 g (tässä 7,5 g/100 g). RUNSASPROTEIININEN: Vähintään 20 % energiasta muodostuu proteiinista (tässä 23 %). VOIMAKASSUOLAINEN: Natriumia 600 mg --> suolaa 1,5 g/100 g (raja 1,4 g/100 g aterian komponenteilla 13.12.2016 alkaen).

Apetit Kasvisjauhispihvit Crispy chick 240 g

6430104966812

Tuotekuvaus: Herneproteiinista, kuiduista, sipulista ja mausteista koostettu rypsiöljyssä paistettu 12 g:n vegaaneille soveltuva pieni lihapyörykän makuinen kasvispyörykkä.

Ainekset: Vedellä turvotettu herneproteiini 67 %, rypsiöljy, kuitu (herne, psyllium), sipuli, mausteet (korianteri, lipstikka, valkosipuli, maustepippuri, paprika, mustapippuri), sakeuttamisaineet (E407a, E461), jodioitu suola, dekstroosi, aromit, karamellisoitu sokeri.

RUNSASKUITUINEN: Sisältää kuitua vähintään 6 g/100 g (tässä 7,1 g/100 g). RUNSASPROTEIININEN: Vähintään 20 % energiasta muodostuu proteiinista (tässä 25 %). VOIMAKASSUOLAINEN: Natriumin määrä 574 mg/100 g --> suola 1,43 g/100 g. Aterian komponenteissa raja 1,4 g/100 g 13.12.2016 alkaen.

Apetit Kasvisjauhispyörykät 240 g

6430104966829

Tuotekuvaus: Herneproteiinista, kuiduista ja mausteista koostettu gluteenittomalla panerointiaineella paneroitu rapeakuorinen vegaaneille soveltuva pihvi.

Ainekset: Vedellä turvotettu herneproteiini 67 %, rypsiöljy, gluteeniton korppujauho (riisijauho, kikhernejauho, maissitärkkelys, dekstroosi), kuitu (herne, psyllium), aromit, sakeuttamisaineet (E461, E407), jodioitu suola, sipuli, mustapippuri.

RUNSAPROTEIININEN: Tuotteen energiapitoisuudesta vähintään 20 % muodostuu proteiinista. Tässä 22 %. RUNSASKUITUINEN: Tuote sisältää ravintokuituja vähintään 6 g/100 g. Tässä 7,4 g/100 g. VOIMAKASSUOLAINEN: Natriumia 570 mg --> suolaa 1,43 g/ 100 g. Aterian komponenteissa raja 1,4 g/100 g 13.12.2016 alkaen.

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteet ovat laktoosittomia, gluteenittomia, soijattomia, vegaaniruokavalioon soveltuva, runsaskuituisia, runsasproteiinisia ja käytetyt ainekset ovat GMO-vapaita. Tuotteet eivät sisällä munaa. Tuotteet ovat voimakassuolaisia, koska herneproteiinissa on luontaisesti runsaasti natriumia. Tuotteet valmistetaan Säkylässä.

Käyttö ruuanvalmistuksessa

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteet sopivat moniin tuttuihin ruoka-annoksiin, jossa aiemmin on ollut lihapullaa, -pihviä, kanaleikettä tai -nuggettia. Ruokapakasteet ovat sellaisenaan käyttövalmiita mutta toki maukkaimpia kuumennettuina. Kasvisjauhikset voi syödä kotoisasti perunamuusin, keitetyn riisin tai pastan kanssa. Erilaiset lämpimät ja kylmät kastikkeet tuovat annokseen makua, mehevyyttä ja vaihtelua. Kasvisjauhisannoksiin saadaan väriä höyryttämällä tarjolle lisäkekasvikset tai wokkaamalla kyytipojaksi Apetit Tuorekset.

Apetit Kasvisjauhis -ruokapakasteiden kuumentaminen

Pihvit:

Kuumenna pihvit jäisinä tai osittain sulaneina

- paistinpannulla kasviöljyssä miedolla lämmöllä 5 min molemmin puolin

- uunissa n. 200 °C 12-15 min

- mikroaaltouunissa (800 W) 1,5 min/pihvi

Pyörykät:

Kuumenna pyörykät jäisinä tai osittain sulaneina

- paistinpannulla kasviöljyssä miedolla lämmöllä n.10 min, välillä käännellen

- uunissa 200 °C n. 10 min

- mikroaaltouunissa (800 W) 1,5 min/pyörykkä

Säilytys ja säilyvyys

Apetit Kasvisjauhis-tuotteet säilyvät 18 °C:ssa tai kylmemmässä 12 kuukautta eli 365 päivää. Sulanutta tuotetta ei saa jäädyttää uudelleen. Jääkaapin pakasteosassa (-6 °C) tuotteet säilyvät 5 vuorokautta. Säilytystä jääkaapissa tai huoneenlämmössä ei suositella.

Kasvisjauhis -tuotteiden hinnat tullevat kaupoissa olevaan seuraavaa tasoa:

Apetit Kasvisjauhispihvit 240 g, noin 3,20 / pkt

Apetit Kasvisjauhispihvit Crispy chick 240 g, noin 3,20 / pkt

Apetit Kasvisjauhispyörykät 240 g, noin 3,20 / pkt

Lisätiedot:

Miika Helenius, markkinointijohtaja

puh. 010 402 4079, miika.helenius@apetit.fi

Tuotenäytteet toimittajille ja blogaajille:

Sirpa Talka, Digitaalisen sisällön asiantuntija

puh: 010 402 4448, sirpa.talka@apetit.fi