Valtaosa suomalaisista kokee, että pakastekasviksista on helppo valmistaa ruokaa – Näin saat pakastekasviksista enemmän irti

Apetit Oyj, lehdistötiedote, 26.9.2023, klo 10.00

Apetit selvitti kuluttajakyselyllä suomalaisten kulutustottumuksia ja käyttötapoja pakastekasviksiin liittyen. Pakasteita pidetään oivallisena osana helppoa kotiateriaa. Pakastekasvisten ehdottomana etuna pidetään sitä, että ne helpottavat ruoanlaittoa ja auttavat lisäämään kasvisten käyttöä. Suomalaiset kaipaavat kuitenkin lisää vinkkejä pakastekasvisten hyödyntämiseen.

Apetitin teettämän tutkimuksen* perusteella peräti 95 % suomalaisista on sitä mieltä, että pakasteista on helppo valmistaa ruokaa. Pakastekasviksia ostetaankin usein helpottamaan arkista ruoanlaittoa, sillä suomalaiset katsovat pakastevihannesten sopivan nimenomaan osaksi näppärää kotiateriaa.

Resepteistä uusia ideoita pakasteiden käyttöön - wok-vihanneksia salaattiin

Pakastekasvikset taipuvat monenlaiseen ruoanlaittoon ja osaksi hyvinkin erilaisia ruokia. Vaikka pakastevihannekset ovatkin suomalaisille tuttuja, toivovat yli puolet (62 %) Apetitin kyselyyn vastanneista lisää vinkkejä niiden hyödyntämiseen.

Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti testaa ja luo säännöllisesti pakastekasviksia sisältäviä Apetitin verkkosivuilla julkaistavia reseptejä niin kuluttajien kuin ammattikeittiöidenkin käyttöön.

”Tavoitteena on luoda perusreseptien lisäksi ohjeita, joissa pakastekasviksia on käytetty luovasti, jotta niiden monipuoliset mahdollisuudet hyödynnettäisiin. Vihannespakasteista sosekeittoa, wok-vihanneksia leipätaikinaan tai kiusaukseen, pakastepinaattikeitosta lettuja - olemme kokeilleet kaikenlaista”, Hursti kuvailee.

Hyvä esimerkki luovuudesta on pakastevihannesten hyödyntäminen myös kylminä.

”Pakastevihanneksia voi hyödyntää esimerkiksi salaateissa, sillä ne maistuvat erinomaisilta myös kylminä. Valmiiksi maustetut wok-vihannekset ovat esimerkiksi mainio lisä ruokaisaankin salaattiin. Mikäli kasvikset tulevat kylmään ruokaan, kannattaa ne kuumennuksen jälkeen jäähdyttää nopeasti laakeassa astiassa, jotta kypsyminen pysähtyy ja purutuntuma säilyy”, Hursti kertoo.

Kuumenna pakastekasvikset oikein

Hursti muistuttaa, että pakastekasvikset tulee aina kuumentaa ennen käyttöä, vaikka ne myöhemmin käyttäisikin kylmänä. Kuumennukseen voi käyttää paistinpannua, höyrykattilaa, pientä määrää kiehuvaa vettä tai mikroa.

Pakastekasvikset säilyttävät rakenteensa parhaiten, kun ne kuumennetaan ripeästi. Nopea kuumennus myös pitää parhaiten kasvisten ravintoarvot, jotka pakastevihanneksissa voivat selvitysten mukaan olla jopa tuoretuotteita korkeammat.**

Vaikka valtaosa suomalaisista (87 %) kokee osaavansa valmistaa pakastevihanneksista hyvää ruokaa, pakastekasvisten käytössä ilmenee myös haasteita. Noin kolmasosa vastaajista kertoo, että pakastekasvikset pehmenevät liikaa ruokaa laittaessa. Toisaalta vain 16 % puolestaan kokee, että pakastekasvikset jäävät liian raaoiksi.

Kasvisten tulee jäädä napakoiksi, jolloin niissä on hyvä purutuntuma. Eri kasvikset vaativat erilaisen kypsennysajan, joten se kannattaa huomioida kypsennyksessä.

”Tuotteen kuumennusohjetta kannattaa aina seurata, jotta lopputulos on paras mahdollinen. Pakastekasviksille kuumennuksessa tarvittavan lämpötilan saavuttaa monella tapaa, uunissa, kattilassa tai pannulla, mutta maukkaimman lopputuloksen saavuttamiseen kannattaa tutustua ohjeisiin”, Hursti sanoo.

Hurstilla on myös vinkki, mitä tehdä, jos kasviksiset kuitenkin sattuvat kypsymään liikaa.

”Liiaksi pehmenneiden kasvisten kohdalla ei kannata luopua toivosta. Sauvasekoittimen ja mausteiden avulla niistä voi helposti pyöräyttää alkuruuaksi esimerkiksi kasvissosekeiton tai kasvispyreen pääruoan lisukkeeksi”.

Pakasteet auttavat ruoanlaitossa - näin suomalaiset vastasivat kyselyyn:

• ”Pakastekasviksista on helppo valmistaa ruokaa”: 95 % suomalaisista täysin tai melko samaa mieltä

• ”Osaan valmistaa pakastekasviksista hyvää ruokaa”: 87 % suomalaisista on täysin tai melko samaa mieltä

• ”Kaipaan lisää reseptejä, joissa hyödynnetään pakastekasviksia”: 62 % suomalaisista täysin tai melko samaa mieltä

• ”Ostan pakasteita helpottaakseni ruoanlaittoa”: 89 % suomalaisista täysin tai melko samaa mieltä

* Apetitin teettämän pakastekasviskyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 03.–06.02.2023. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75 -vuotiaat, pakastekasviksia vähintään muutaman kerran vuodessa ostavat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

** Apetit teetti ravintoarvoja vertailevan selvityksen yksittäisille pakastekasviksille ja vastaaville tuoretuotteille. Elintarvikeanalytiikan laboratoriossa tehdyssä selvityksessä vertailtiin pakastetun ja tuoreen pinaatin, porkkanan ja parsakaalin ravintoarvojen ja vitamiinipitoisuuksien säilymistä.

Katja Tättäläinen, viestinnän asiantuntija, puh. 010 402 4045

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 182 miljoonaa euroa. Lue lisää: apetit.fi