Vappu on munkkien aikaa - katso Apetitin kasvisruokamestarin vinkit värikkäiden kasvismunkkien paistoon

Apetit Oyj, lehdistötiedote 21.4.2020 klo 10.00

On vapun ja vappumunkkien aika! Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti tarjoaa vinkit niin perinteisten, kuin uudenlaisten ja värikkäiden munkkien paistamiseen.

Yllättävä yhdistelmä - kasviksia mukaan vappumunkkeihin!

Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti lähti hakemaan vappumunkkeihin uusia, hieman yllättäviä elementtejä. Jos perinteisiin munkkeihin kaipaa hieman lisää väriä tai uusia makuvivahteita, kannattaa ottaa Hurstin vinkit kokeiluun. Kasvisruokamestari suunnitteli vapun kunniaksi kolme vappumunkkireseptiä, joihin lisätään herneitä, pinaattia tai porkkanaa.

”Kasvisten maku tulee esiin aika vaimeasti, perinteisen munkin olemusta ei siis ole mitenkään syrjäytetty. Esimerkiksi herne tarjoaa kuitenkin mielenkiintoisen, erilaisen makeuden munkin makuun. Tietysti kovimmat kasvisten ystävät voivat lisätä resepteissä kasvisten määrää, silloin saa varmasti uudenlaisen makuelämyksen aikaan”, Hursti kertoo.

Katso apetit.fi -sivustolta reseptit herne-munkkirinkilöihin, porkkana-munkkirinkilöihin sekä suolaisiin pinaattimunkkeihin.

Kotimainen rypsiöljy tarjoaa munkinpaistoon miedon maun

Rypsiöljy on helppo ja kätevä vaihtoehto munkkienpaistoon. Rypsiöljy tarjoaa munkinpaistoon tasapainoisen ja miedon maun. Apetit-rypsiöljyt on valmistettu Kirkkonummen kasviöljypuristamolla täysin kotimaisesta rypsistä ja rapsista. Rypsiöljy koostuu pehmeistä rasvoista.

”Rypsiöljyssä on hyvin mieto maku, joten se sopii mainiosti munkinpaistoon. Jos öljyn kautta haluaa lisää makua munkkeihin, voi rypsiöljyn ensiksi lämmittää esimerkiksi vaniljatankojen tai suolaisten munkkien kohdalla rosmariininoksien kanssa, Hursti vinkkaa.

Munkkien paistamiseen käytetyn öljyn voi käyttää uudelleen. Paistorasva soveltuu mainiosti esimerkiksi lettujen paistamiseen. Paistorasvaa suositellaan käytettäväksi maksimissaan vain kaksi kertaa, ja silloinkin toisella käyttökerralla paistamiseen.

Apetitin Kirkkonummen kasviöljypuristamo Avena Kantvik on Suomen suurin rypsiöljyn valmistaja. Vuodesta 2021 alkaen Kirkkonummella puristetaan kotimaisia kasviöljyjä täysin uusiutuvin energialähtein: kaikki Apetit-konsernin tuotantolaitokset käyttävät tuulisähköä, lisäksi puristamon yhteyteen valmistuu vuoden lopussa yhtiön oma bioenergialaitos.

10 vinkkiä: Kasvisruokamestarin neuvot munkinpaistoon:

• Jauhoja voi lisätä vaivauksen aikana taikinan tuntuessa liian löysältä, mutta mitä löysempi taikina on, sitä paremmat munkit saat aikaiseksi
  • Älä laita liian montaa munkkia öljyyn samaan aikaan: öljy saattaa kylmetä liikaa, eivätkä munkit paistu tasaisesti
  • Liian kylmällä öljyllä paistaessa munkit imevät itseensä liikaa öljyä, jonka takia munkeista tulee liian rasvaisia
  • Oikea öljyn lämpötila munkkien paistamiseen on noin 180 astetta
  • Jos et omista mittaamiseen sopivaa lämpömittaria, voi lämpötilan testata heittämällä öljyn sekaan leivän palasia: jos leipä jää poreilemaan öljyn pintaan, on lämpötila oikea
  • Voit myös maustaa munkkien makuja sokeroinnissa: lisää sokerin joukkoon lakritsijauhetta, vaniljasokeria, kanelia, mustikkajauhetta tai vaikka chiliä
  • Paistorasvan voi käyttää kahdesti paistossa. Muista aina öljyn oikeanlainen hävittäminen: viilennettynä muovipullossa sekajätteen joukossa, ei koskaan viemäriin
  • Pidä huoli turvallisuudesta: varaa tarpeeksi iso kattila, pidä kansi aina lähellä paiston aikana. Seuraa öljyn lämpötilaa: kiehuva öljy voi roiskua, älä heitä vettä öljyn päälle
  • Varaa sopiva kauha paistoon, pitkävartinen reikäkauha on paras
  • Älä jätä lämmintä öljyä vartioimatta, pidä sammutuspeite lähellä

Katso Apetitin kasvisruokamestarin vappumunkkireseptit täältä:

Suolaiset pinaattimunkit

Porkkana-munkkirinkilät

Herne-munkkirinkilät

Munkkirinkelit

Iloista vappua, toivottaa Apetitin väki!

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.