Viljelykausi käynnistynyt vaihtelevassa säässä - Apetitin tavoitteena noin 35 miljoonan kilon sato kotimaisia kasviksia

Apetit Oyj, lehdistötiedote 29.5.2020 klo 12.00

Viljelykausi käynnistyi Apetitin sopimusviljelijöiden tiloilla huhti-toukokuun vaihteessa kylvötöiden merkeissä. Kylvöjen eteneminen on ollut tänä vuonna hieman tavallista hitaampaa haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Kylmä ja kostea sää vaikutti esimerkiksi herneen kylvön aikatauluun.

”Kylvön ajoittaminen on tarkkaa työtä. Erityisesti herne täytyy kylvää juuri oikeaan aikaan ja kasvukaudella sen tilannetta seurataan päivittäin. Näin takaamme, että kuluttajille päätyy varmasti laadukkaita ja maistuvia kotimaisia tuotteita”, kertoo Apetitin hankinta- ja viljelytyspäällikkö Gunta Cirule.

Viljely vaatii vankkaa osaamista ja tarkkaa ajoittamista aina kylvöstä sadonkorjuuseen asti, jotta kasvikset ovat parhaimmillaan Säkylän pakastetehtaalle päätyessään.

”Nyt toivomme lisää lämpöä, jotta kasvukausi pääsee kunnolla käyntiin ja voimme tuottaa kuluttajille hyvää ja puhdasta ruokaa”, Cirule summaa.

Koko satokauden tavoitteeksi on asetettu noin 35 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia.

Tuholaisverkoilla porkkanakemppiä vastaan

Apetit Vastuuviljely -menetelmää kehitetään jatkuvasti. Apetitin Räpin koetila on suuressa roolissa tässä kehitystyössä. Yksi koetilan viimeisimmistä menetelmäkokeiluista liittyy porkkanakempin torjuntaan.

Porkkanakemppi on vaikeasti torjuttava tuholaishyönteinen, joka heikentää merkittävästi porkkanan kasvua ja näin ollen satoa. Räpin koetila ja muutamat sopimusviljelijät ovat edellisellä viljelykaudella testanneet hyönteisverkkojen tehoa porkkanakemppiä vastaan.

”Tuholaisverkkojen käytöstä on saatu hyviä tuloksia, minkä ansiosta yhä useampi sopimusviljelijä kokeilee verkkoja tällä viljelykaudella. Verkkojen käytön myötä erillisiä tuholaistorjuntaruiskutuksia ei tarvita”, kertoo Gunta Cirule.

Yksi Apetitin yritysvastuun keskeisistä toimenpiteistä on kestävien viljelymenetelmien kehittäminen ja jalkauttaminen.

Vastuuviljely-menetelmä takaa laadun ja jäljitettävyyden

Apetitin sopimusviljelijät noudattavat Vastuuviljely-menetelmää, jonka tavoitteena on varmistaa turvallinen ja laadukas sato kestävin viljelymenetelmin. Vastuuviljely-menetelmä kattaa yleiset viljelyn periaatteet, kasvikohtaiset viljelyohjeet sekä laadun, tuoteturvallisuuden ja ympäristöasioiden hallinnan.

”Sopimusviljelijöidemme pelloilla tehdään kasvinsuojelutoimenpiteitä vain todettuun tarpeeseen ja tutkittuun tietoon perustuen. Myös lannoittaminen suunnitellaan ja toteutetaan niin, että lannoitteita käytetään vain kunkin kasvin tarvitsema määrä - näin minimoidaan ravinteiden valumat vesistöihin”, kuvailee Gunta Cirule.

Apetitin 140 sopimusviljelijää viljelevät vuosittain noin 35 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia. Apetitin oman Kotimainen-tuotesarjan tuotteissa kasvikset ovat aina 100-prosenttisesti kotimaisia.

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.