Aurinkopaneelit vastaamaan kymmenesosasta Arcadan sähkönkulutuksesta

LEHDISTÖTIEDOTE 11.5.2017

Ammattikorkeakoulu Arcadan katolle asennetaan toukokuussa 476 aurinkopaneelia. Sijoitus kestävään energiaan on merkittävä ympäristöteko. Lisäksi aurinkoenergiajärjestelmää voidaan hyödyntää myös korkeakoulun opetus- sekä tutkimus- ja kehitystoiminnassa.

Aurinkopaneelien odotetaan olevan käytössä kesäkuun lopussa. Ne tuottavat arviolta noin 125 000 kilowattituntia energiaa vuodessa, mikä vastaa yli kuudenkymmenen kerrostaloasunnon keskimääräistä energiankulutusta.

– Vihreänä korkeakouluna haluamme suosia uusiutuvaa energiaa. Ympäristön kannalta positiivinen tulos on nähtävissä heti, ja taloudellisessa mielessä investointi maksaa itsensä takaisin kymmenessä vuodessa, kiinteistöyhtiö Arcada Novan toimitusjohtaja Jörgen Wiik sanoo. Arcada Nova vastaa isännöinnistä Arcadan kampuksella.

Aurinkopaneelien tuottama energia vastaa noin kymmenesosaa Arcadan vuosikulutuksesta. Lisäksi paneeleja voidaan hyödyntää myös opetuksessa sekä tutkimus- ja kehitystoiminnassa. Aurinkoenergiajärjestelmää käyttää etupäässä energia- ja materiaalitekniikan laitos.

– Insinöörikoulutukset saavat järjestelmästä paljon dataa ja kulutustietoa, mikä hyödyttää luonnollisesti sekä opettajia että opiskelijoita. Saadun tiedon hyödyntäminen energiankäytön optimoinnissa on kiinnostavaa myös koko korkeakoulun kannalta.

Aurinkoenergiajärjestelmän arvioidaan olevan tehokkaimmillaan maalis–lokakuussa ja tuotantohuipun osuvan heinäkuulle. Olosuhteet Arcadan katoilla ovat optimaaliset aurinkopaneeleille, sillä ympäristössä ei ole sen enempää varjostavia puita kuin korkeita rakennuksiakaan. Energiantuotantoa havainnollistetaan infografiikan keinoin korkeakoulun ilmoitustauluilla kaikille Arcadassa kävijöille.

– Tavoitteenamme on pystyä osoittamaan, kuinka suuri osa Arcada-talosta kulloinkin pyörii aurinkoenergian voimin, ja näin havainnollistaa aurinkopaneelijärjestelmän hyödyt helposti ja ymmärrettävästi, Wiik sanoo.

Eniten energiaa Arcada-talossa kuluu ilmastointiin ja valaistukseen. Kulutus on kuitenkin ollut koko ajan laskusuunnassa, mistä kiitos kuuluu jatkuvalle energiantuhlauksen vähentämiseksi tehdylle työlle. Kaikkiin kampusalueen valonlähteisiin on esimerkiksi tarkoitus vaihtaa energiatehokkaat LED-lamput.

– Nyt odotamme jännityksellä aurinkopaneelien käyttöönottoa ja sitä, että voimme korvata osan energiankulutuksestamme vihreällä, itse tuottamallamme energialla. Toivomme panostusten johtavan myös uusiin oivalluksiin ja lisäävän sekä opiskelijoiden että henkilökunnan ympäristötietoisuutta.

Ammattioppilaitos Prakticum saa aurinkopaneelit samaan aikaan Arcadan kanssa, ja myös Arcadan urheiluhalli saa aurinkopaneeleja sen valmistuttua.

Lisätietoa:
Jörgen Wiik, Arcada Nova, 050 406 7818, jorgen.wiik@arcadanova.fi

Lähettäjä:
Johanna Modig-Gräsbeck, tiedottaja, 040 828 8081, johanna.modig-grasbeck@arcada.fi

Arcada on Helsingissä sijaitseva moderni korkeakoulu. Tarjoamme korkeatasoista opetusta ja jatkokoulutusta ruotsiksi ja englanniksi 2 700 opiskelijallemme. Uskomme läheiseen yhteistyöhön työelämän kanssa, teemme yhteistyötä noin yhdeksänkymmenen korkeakoulun ja yliopiston kanssa ympäri maailman sekä harjoitamme yhteiskunnallisesti merkittävää ja hyödyllistä tutkimustoimintaa. Siksi Arcadassa suoritettu liiketalouden, matkailun, media-alan, tekniikan, urheilun tai sosiaali- ja terveysalan tutkinto on haluttu ja sillä on merkitystä työnantajille.