• Askel Healthcare Oy/

Askel Healthcare on nimittänyt uuteen kliiniseen neuvonantajaryhmäänsä maailmanlaajuisesti tunnettuja ortopedejä ja urheilulääketieteen asiantuntijoita polven rustovaurioiden hoidon kehittämiseksi

Report this content

Suomalainen terveysteknologiayhtiö Askel Healthcare, joka on kehittänyt uuden menetelmän polven rustovaurioiden hoitoon, on perustanut kliinisen neuvonantajaryhmän (Clinical Advisory Board, CAB), johon kuuluu maailmanlaajuisesti tunnettuja ortopedejä ja polven rustovaurioiden hoitoon erikoistuneita urheilulääketieteen asiantuntijoita. Neuvonantajaryhmällä on keskeinen rooli yhtiön kliinisen tutkimustyön tukemisessa ja erityisesti EU:n ja Yhdysvaltojen markkinoille saattamisessa tarvittavan tutkimuksen suunnittelussa.

COPLA® on biohajoava implantti polven rustovaurioiden kirurgiseen hoitoon. Kaupallistamisen ensimmäisessä vaiheessa Askel Healthcare tähtää COPLA®-implantillaan Yhdysvaltain rustokorjausmarkkinoille. Korkeatasoisen kliinisen neuvonantajaryhmän tukemana yhtiön tavoitteena on tulla maailmanlaajuiseksi standardiksi polven rustovaurioiden kirurgisessa hoidossa.

Kliinisen neuvonantajaryhmän jäsenet ovat kansainvälisesti tunnettuja asiantuntijoita polven rustovaurioiden hoidossa. Ryhmän puheenjohtajana toimii ruotsalainen lääketieteiden tohtori, professori Mats Brittberg, joka on maineikkaan kansainvälisen rustovaurioiden hoitoon keskittyneen yhdistyksen ICRS:n (International Cartilage Regeneration and Joint Preservation Society) palkittu kunniajäsen ja yksi maailman arvostetuimmista polven rustovaurioiden tutkijoista.

Muut kliinisen neuvonantajaryhmän jäsenet ovat ansioituneet ortopedian ja urheilulääketieteen asiantuntijat  Emmanuel Papakostas, Teemu Paatela sekä Konstantinos Epameinontidis.

Ortopedian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Emmanuel Papakostas on kansainvälisen rustovaurioiden hoitoon keskittyneen yhdistyksen (ICRS) jäsen ja toimii konsultoivana ortopedinä Aspetar-sairaalassa Qatarissa (Doha). Aspetar-klinikka on erittäin tunnettu urheilulääketieteen sairaala, joka on yksi maailman johtavista urheilulääketieteen, ortopedian ja kuntoutuksen klinikoista. Tohtori Papakostas on myös toiminut ammattilaisjalkapallojoukkueiden ylilääkärinä kotimaassaan. Hän toimii useiden ammattilaisseurojen ja kansallisten joukkueiden konsultoivana kirurgina. Lisäksi hän oli aktiivisesti mukana vuosien 2004 ja 2008 olympialaisissa sekä Qatarin jalkapallon MM-kilpailuissa vuonna 2022.

Ryhmän suomalainen jäsen, ortopedian erikoislääkäri Teemu Paatela työskentelee ortopedian ja traumatologian yksikön ylilääkärinä Terveystalossa. Hän toimii menneillään olevan COPLA®-pilottitutkimuksen päätutkijana ja on osallistunut COPLA®n kehitystyöhön vuodesta 2010 alkaen.

Konstantinos Epameinontidis on erikoistunut polvivammojen kuntoutukseen ja työskentelee johtavana urheilufysioterapeuttina yhdessä Papakostasin kanssa Aspetar-sairaalassa. Hän on julkaissut useita artikkeleita urheilijoiden polvivammojen kuntoutuksesta useissa eri lääketieteellisissä julkaisuissa.

”Verrattuna muihin rustonkorjausmenetelmiin COPLA® mahdollistaa täyden painonvarauksen leikatulle jalalle välittömästi toimenpiteen jälkeen. Tämän arvioidaan johtavan nopeampaan palautumiseen takaisin aktiiviseen elämään, koska kuntoutus voidaan aloittaa aikaisemmin. Biologisesta näkökulmasta tarkasteltuna nopean täyden painonvarauksen arvioidaan myös tuottavan kestävämpää korjauskudosta. Hyvän rustokorjauksen saavuttaminen on edelleenkin haaste. Kudoksen uusiutuminen vaatii soluja uuden kudoksen tuottamiseen, ja ruston ollessa kyseessä  solut tarvitsevat ulkoisen tukirakenteen, jotta ruston uusiutuminen vaurioituneelle alueelle on mahdollista. Erilaisia materiaaleja on käytetty rustokorjauksen tukirakenteena useiden vuosikymmenten ajan, mutta mikään näistä ei ole osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi kliinisessä käytössä. Askeleen COPLA®-implantilla on erityinen mikrorakenne, joka on tarkoitettu luomaan sopiva ympäristö ruston uudelleen muodostumiselle. Se ottaa huomioon sekä kyseisen kudoksen hitaan uudistumisprosessin että sen ainutlaatuiset mekaaniset kuormitusvaatimukset", toteaa lääketieteen professori ja Askeleen kliinisen asiantuntijaryhmän puheenjohtaja, Mats Brittberg.

”Kliinisellä neuvonantajaryhmällä on keskeinen rooli Askel Healthcaren kliinisessä tutkimuksessa ja tuotteen markkinoille saattamiseen liittyvissä valmisteluissa. Olemme todella ylpeitä siitä, että olemme saaneet maailman parhaita osaajia Askel Healthcaren kliiniseen neuvonantajaryhmään. Olemme kiitollisia heidän kokemuksestaan ja näkemyksistään, jotka hyödyttävät meitä COPLA® -implanttimme tutkimustyössä ja kaupallistamisessa”, sanoo Petra Raatikka, Askel Healthcaren kliininen johtaja.

Kutsu Askeleen sijoittajatapahtumaan 24.5.2023 klo 16.00

Askel Healthcare on hiljattain aloittanut rahoituskampanjan kliinisten tutkimustensa rahoittamiseksi.  Sijoittajat, analyytikot ja tiedotusvälineet kutsutaan sijoittajatapahtumaan 24.5.2023 klo 16.00. Tilaisuudessa yhtiön johto esittelee Askeleen toimintaa, sen strategiaa ja meneillään olevaa osakeantia sekä vastaa yleisön kysymyksiin. Hybriditilaisuus järjestetään englanninkielisenä VALO Hotel & Workin tiloissa osoitteessa Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki, ja siihen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä.

Sijoittajatapahtumaan voi ilmoittautua lähettämällä sähköpostia osoitteeseen niklas.green@invesdor.com. Verkkotapahtumaan osallistuvat etukäteen ilmoittautuneet osallistujat saavat liittymislinkin sähköpostiinsa rekisteröitymisen jälkeen. Tapahtuman esitysmateriaali lähetetään rekisteröityneille osallistujille tapahtuman jälkeen.

Lisätietoja tapahtumasta: Askel Healthcare Oy, toimitusjohtaja Virpi Muhonen, v.muhonen@askelhealthcare.com.

Lisätietoja:

Askel Healthcare Kliininen johtaja, Petra Raatikka: Puh. 040 354 8482
Askel Healthcare Toimitusjohtaja Virpi Muhonen: Puh. 040 489 3840

Askel Healthcare lyhyesti:

Askel Healthcare on suomalainen terveysteknologiayhtiö, joka uudistaa polven rustovaurioiden kirurgista hoitoa ja kuntoutumista. Missiomme on pitää ihmiset liikkeessä universaalin COPLA®-implanttimme avulla, joka on uraauurtava innovaatio polven rustovaurioiden korjaamiseen. Lue lisää meistä: www.askelhealthcare.com ja https://youtu.be/jxHE3FEVJ8o.

Taustatietoa:

• Polven nivelruston vauriot ovat hyvin yleisiä. Lähes kolmanneksella väestöstä on rustovaurio polvessa, mutta kaikki eivät ole oireisia. Yleisimmät rustovaurion syyt ovat nivelpinnan kuluminen, toistuva mekaaninen rasitus tai äkilliset traumaattiset vammat. Äkillisiä vammaan liittyviä rustovaurioita esiintyy eniten nuorilla ja liikunnallisesti aktiivisilla ihmisillä.
  • Nivelruston kyky korjaantua itsestään on lähes olematon. Polven rustovauriot aiheuttavat kipua, liikkumisvaikeuksia ja toimintakyvyn rajoittumisen vuoksi työkyvyttömyyttä. Hoitamaton rustovaurio johtaa usein varhaiseen nivelrikkoon.
  • Askel Healthcare aloitti COPLA®-implantin kliinisen tutkimuksen tammikuussa 2023, jossa tutkitaan tuotteen turvallisuutta ja vaikuttavuutta ihmisissä. COPLA®-implantin odotetaan nopeuttavan polven rustovaurioista kärsivien ihmisten kuntoutumista ja johtavan hyvälaatuisen rustokudoksen muodostumiseen ja näinollen hyviin kliinisiin tuloksiin. Tammikuusta 2023 alkaen COPLA®-implantti on kliinisen tutkimuksen puitteissa valikoitujen potilaiden saatavilla. Tutkimukseen osallistuu kolme suomalaista, yksi virolainen ja yksi ruotsalainen sairaala.
  • Kliinisen neuvonantajaryhmän pääasiallinen rooli on konsultoida Askel Healthcaren kliinistä tutkimustyötä. Yhtiön tavoitteina on aloittaa EU:n ja Yhdysvaltojen markkinoille saattamiseen tähtäävä tutkimus vuonna 2024 sekä COPLA®:n kaupallistaminen vuoteen 2028 mennessä.

Avainsanat: