Aspo Shippingin yrityskauppa toteutui

ASPO Oyj TIEDOTE 4.9.2002, klo 13.45 ASPO SHIPPINGIN YRITYSKAUPPA TOTEUTUI Aspon varustamo ESL Shipping Oy on aiemmin julkistetun esisopi-muksen mukaisesti 3.9.2002 ostanut puskuproomuliikennettä Itämerellä harjoittavan Travans Oy:n ja sen tytäryhtiöiden osakkeet. Travans-konsernin liiketoiminta siirtyi ostajalle välittömästi. Proomuliikenteen loppuvuoden liikevaihdon arvioidaan olevan noin 1,7 miljoonaa euroa. Tulosvaikutus liikearvopoiston jälkeen on positiivinen. Lopullinen kauppahinta tarkentuu myöhemmin, kun yhtiön välitilinpäätös 31.8.2002 valmistuu. Liikearvon osuus kauppahinnasta on 0,75 miljoonaa euroa. ESL Shipping Oy on johtava Itämeren alueen kuivalastien kuljettaja. Matalakulkuiset puskuproomut täydentävät ja monipuolistavat varustamon aluskantaa ja tukevat Shippingin strategiaa kasvaa lisäämällä muiden kuivalastien määrää kivihiilen suhteellista osuutta pienentäen. Varustamon kuljettama lastimäärä vuonna 2001 oli 7,1 miljoonaa tonnia. Sillä on ennen kauppaa kuusi itsepurkavaa, jäävahvistettua irtolastialusta sekä kansiproomu. Yhtiön liikevaihto 2001 oli 41,7 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 185 henkilöä. Travans-konsernin Paratug Ltd Oy kuljettaa vuosittain noin miljoona tonnia teollisuuden raaka-aineita, joista määrällisesti merkittävin on kalkkikivi. Yhtiön viime tilikauden liikevaihto oli 5,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 28 henkilöä. Kaikki alukset purjehtivat Suomen lipun alla ja niissä on suomalainen miehistö. ASPO Oyj Gustav Nyberg toimitusjohtaja Lisätiedot: toimitusjohtaja Eerik Yrjölä, ESL Shipping Oy, (09) 7595 781 Jakelu: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/04/20020904BIT00410/wkr0002.pdf