• Aspo-g/

NESTE, AUTOTANK JA NOKIA PILOTOIVAT HUOLTOASEMILLA UUTTA LANGATONTA MAKSUSOVELLUSTA POLTTONESTEIDEN OSTOON Neste, Autotank ja Nokia kokeilevat kännykkämaksamisen soveltuvuutta polttonesteen ostoon. Yhteistyön tavoitteena on kehittää kuluttajille helppokäyttöinen, nopea ja turvallinen tapa maksaa polttoaineostoksensa huoltoasemilla. Konseptin koekäyttöä, joka aloitettiin syksyllä 2001 Helsingissä Nesteen A24-asemalla on nyt laajennettu Ouluun ja Tampereelle. Järjestelmällä on tässä vaiheessa rajoitettu määrä koekäyttäjiä projektiin osallistuneista yrityksistä, mutta tavoitteena on laajentaa kokeilua ja saada tietoa käyttäjien kokemuksista konseptin lopullista tuotteistamista varten. Kännykällä maksaminen perustuu avoimiin WAP- ja GPRS- matkaviestintäteknologioihin ja asiakkaan voimassa olevaan Neste- korttiin. Asiakas tekee kännykkämaksamisesta erillisen sopimuksen ja kännykällä tehdyt ostokset veloitetaan Neste-korttilaskutuksessa. Kokeilussa käytetään Nokian matkapuhelimia, joissa lompakkosovellus mahdollistaa maksu- ja jäsenkorttien helpon käytön mobiilissa ympäristössä. Mobiilimaksukokeiluja tehdään monilla eri alueilla, ja tämän kokeilun avulla pystytään lähitulevaisuudessa laajentamaan edelleen langattoman kaupankäynnin palveluja. Neste on polttonesteiden vähittäismyynnin markkinajohtaja Suomessa. Menestys perustuu luotettaviin ja ympäristöä vähemmän rasittaviin tuotteisiin: Futura-bensiiniin ja Futura Citydieseliin. Nesteen verkosto kattaa Suomessa lähes tuhat Neste-asemaa, raskaan liikenteen D-asemaa ja vihreää A24-automaattiasemaa. Neste-asemaketjun toiminnasta vastaa Fortumin tytäryhtiö Neste Markkinointi Oy. Autotank-konserni on Itämeren alueen johtava huoltamoautomaation toimittaja ja maksujärjestelmien kehittämisen edelläkävijä. Autotank panostaa vahvasti tuotekehitykseen, jotta se voi jatkossakin toimittaa teknisesti ylivoimaisia ratkaisuja moottoripolttonesteiden jakeluun sekä vastata kattavan kunnossapitopalvelun avulla teknologiasta koko sen eliniän. Autotank, joka on Aspon täysin omistama tytäryhtiö, muodostaa Aspon Systems-liiketoiminnan. Teollisuuden logistiikkapalveluja tarjoavan Aspo-konsernin muut toimialat ovat Chemicals ja Shipping. Kaikilla toimialoilla on yhteinen Itämeren ympärille keskittyvä markkina- alue. Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internettiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osakekanta on listattu kuudessa pörssissä. Lisätietoja antavat: Timo Hietaharju, Neste Markkinointi Oy, puhelin 010 452 8691. Mikko Heikkinen, OY AUTOTANK AB, gsm 040 506 8708. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00550/wkr0002.pdf