Atea ja Apple toimittavat iPadeja Skanskalle työmaakäyttöön

Lehdistötiedote 19.5.2014

Atea ja Apple toimittavat vuoden 2014 aikana Skanskalle noin 150 iPadia työmaakäyttöön. Laitteet on hankittu palvelumallilla: Skanska maksaa niistä ennustettavaa palvelumaksua koko suunnitellun elinkaaren ajan. Sen jälkeen Atea huolehtii tietoturvallisesta kierrätyksestä. Laitteita käytetään työmailla muun muassa 3D-mallien tarkasteluun.

”Skanska saa laitteet rekisteröityinä, esiasennettuina ja käyttöönottovalmiina suoraan työmaalle ja ohjeetkin ovat mukana paketissa. Palvelupakettiin kuuluvat myös takuu- ja huoltopalvelumme. Yhteisenä tavoitteenamme oli saada laitteet helposti käyttöön”, Atean Account Manager Kalle Mehtola sanoo.

Atea on Skanskan pitkäaikainen yhteistyökumppani.

”Atean kanssa yhteistyö toimii mielestämme oivallisesti ja yhdessä on siksi luontevaa myös pohtia aktiivisesti uusien asioiden kehittämistä. Näiden iPadien toimituksiin kehitimme yhdessä toimintamallin, jonka tuloksena laitteet on mukavaa ja helppoa ottaa käyttöön. Ne lähtevät suoraan Atealta työmaille, joten säästämme sekä vaivaa että ympäristöä”, Skanskan tietohallintopäällikkö Sanna Pimiä sanoo.

iPad valittiin työmaiden tablet-laitteeksi sen vuoksi, että se on käyttäjille mieluisa ja kaikki tarvittavat sovellukset toimivat siinä vaivattomasti.

”Tablet-laitteiden hyödyntämiseen on monenlaisiakin syitä. Eräs tärkeimmistä on se, että vaativissa hankkeissa oleellisista tietomallinnusohjelmista on kehitetty tablet-versioita, joita halusimme alkaa hyödyntää”, Skanskan kehitysjohtaja Ilkka Romo sanoo.

Rakennuksen tietomalli on rakennusprosessin koko elinkaaren aikaisten tietojen kokonaisuus digitaalisessa muodossa. Tämän kolmiulotteisen tietokonemallin tarkoituksena on koota kaikki tarvittava tieto yhteen, jotta tiedon hyödyntäminen on helppoa rakennusprosessin kaikissa vaiheissa suunnittelusta toteutukseen ja myös ylläpitoon.

”iPadien ansiosta tietomallia ja sen tietoja voidaan tarkastella työmaalla, mikä helpottaa ja tehostaa työnjohtamista erityisesti visuaalisen 3D-esityksen vuoksi. Kaikki ymmärtävät siitä helposti detaljit ja työjärjestyksen. Tietomallinnus on tärkeässä roolissa kaikissa vaativissa hankkeissamme, mutta toki iPadeja käytetään myös monella aivan tavallisella työmaallamme”, Romo kertoo.

Tuore esimerkki haastavasta ja laajasta työmaasta, jolla iPadeja hyödynnetään, on Kuopion yliopistolliselle keskussairaalalle toteutettavan laajennusosan rakennus 2. Laajennusosa toteutetaan koko ajan toiminnassa olevan Puijon sairaalan yhteyteen, ja se valmistuu helmikuussa 2015.

Skanska on tablet-laitteiden hyödyntämisen konkari, sillä niiden käyttöä on pilotoitu jo parin vuoden ajan. Ensimmäistä kertaa tabletit olivat käytössä oman uuden pääkonttorin rakentamisessa kaksi vuotta sitten.

Katso Skanskan video tietomallien ja mobiililaitteiden käytöstä YouTubessa: http://www.youtube.com/watch?v=gRVQ17sl8hM

Kalle Mehtola, Account Manager, Atea Finland Oy, puh. 040 060 9213

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6500 työntekijää 84 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400. www.atea.fi