Atea kasvatti liikevaihtoaan – Suomessa myös kannattavuus parani

LEHDISTÖTIEDOTE 15.7.2015 – Pohjoismaiden ja Baltian suurin it-infrastruktuuritoimittaja Atea-konserni kasvatti vuoden 2015 toisella neljänneksellä liikevaihtoaan 14,4 % edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Suomessa Atean asiakkaat investoivat erityisesti mobiliteettiin ja konesaleihin.

Atea-konsernin liikevaihto kohosi vuoden 2015 toisella neljänneksellä 799,2 miljoonaan euroon eli vakiokursseilla laskettuna se kasvoi 14,4 % edellisvuoden vastaavasta jaksosta. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 18,4 miljoonaa euroa, jossa on 11,2 % laskua vuoden 2014 vastaavasta jaksosta. Supistuminen johtui Tanskan ja Norjan yksiköiden heikentyneestä kannattavuudesta.

– Atean liikevaihto kasvoi ripeästi toisella neljänneksellä. Operatiivista tulostamme pienensi Tanskan ja Norjan yksiköiden heikentynyt kannattavuus. Olemme ryhtyneet näissä yksiköissä toimenpiteisiin kannattavuuden parantamiseksi, kertoo Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby.

Suomessa maltillinen kasvu jatkui – vetureina mobiliteetti- ja konesaliratkaisut

Atea Finland Oy:n liikevaihto oli vuoden 2015 toisella neljänneksellä 52,3 miljoonaa euroa eli 1,5 % suurempi kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 0,7 miljoonaa euroa,14,8 % edellisvuoden vastaavaa jaksoa parempi.

– Pystyimme parantamaan liikevaihtoamme ja tulostamme erittäin haastavassa kilpailu- ja markkinatilanteessa. Tuoteliiketoiminta piristyi ja kasvua vetivät erityisesti mobiliteetti- ja konesaliratkaisut. Palveluita painaa edelleen projekti- ja konsultointipalveluiden odotettua hiljaisempi kysyntä, mutta jatkuvien palveluiden osalta uusia ulkoistussopimuksia syntyi tälläkin kvartaalilla. Esimerkiksi äskettäin allekirjoitimme merkittävän ulkoistussopimuksen Oraksen kanssa, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen kertoo.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Lisätietoja, konserni:
Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobile +47 930 55 655

Robert Giori, CFO Atea ASA, mobile +47 934 09 188

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,9 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi