Atea kasvatti liikevaihtoaan ja tuottavuuttaan

LEHDISTÖTIEDOTE 15.7.2014 – Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja Atea kasvatti liikevaihtoaan, tuottavuuttaan ja kassavirtaansa vuoden 2014 toisella neljänneksellä. Myös Suomessa kasvu jatkui vahvana, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen kertoo.

Atea-konsernin vuoden 2014 toisen neljänneksen liikevaihto ylsi 728,6 miljoonaan euroon, eli kasvoi vakiokursseilla laskettuna 8,7 % verrattuna vuoden 2013 toiseen neljännekseen. Laitemyynti kasvoi 9,9 %, palvelumyynti 0,8 %, ja ohjelmistomyynti 13,0 %.

– Kasvatimme myyntiämme kaikilla liiketoiminta-alueilla, mutta erityisen tyytyväisiä olemme laitemyynnin vauhdittumiseen parin vaikean vuoden jälkeen. Kehitys oli positiivista jo ensimmäisellä neljänneksellä, ja nyt kasvuluvut ovat kaksinumeroisia, Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby toteaa.

Atea-konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) oli vuoden 2014 toisella neljänneksellä 21,6 miljoonaa euroa, joka on vakiokursseilla laskettuna 26 % edellisvuotista suurempi.

– Olen erittäin tyytyväinen operatiivisen tuloksemme 26 % kasvuun. Pääsimme siihen sekä liikevaihdon selvän kasvun että kulukurin ansiosta, Steinar Sønsteby kertoo.

Suomessa Atean liikevaihto kasvoi 15,5 %

Atea Finland Oy:n liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 15,5 % yhteensä 51,5 miljoonaan euroon.

– Olemme tyytyväisiä siihen, että ICT-markkina on pääsemässä kohmeestaan Suomessa, vaikka hintakilpailu jatkuukin tiukkana. Pystyimme haastavassa markkinatilanteessa kasvattamaan kaikkia liiketoiminta-alueitamme – laitemyyntiä, ohjelmistoja ja palveluita. Laitehankintojaan lisäsivät sekä yritysasiakkaat että julkiset organisaatiot. Erityisesti puhelin- ja tablettimyynti sekä työasemat kasvattivat liikevaihtoamme, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen arvioi.

Liikevaihdon kasvun johdosta Atea Finland Oy:n operatiivinen tulos (EBITDA) vahvistui 11,1 % yhteensä 0,6 miljoonaan euroon. Valtakunnallista palvelutarjoomaa vahvistettiin tietotekniikan järjestelmätoimittaja- ja palveluyhtiö BCC Finlandin ostolla huhtikuussa.

– On hyvä nähdä, että alkuvuonna käynnistynyt kasvu jatkui ja vahvistui toisella neljänneksellä. BCC Finland Oy:n liittyminen Ateaan toi meille uusia kiinnostavia asiakkaita ja loistavaa osaamista. Valtakunnallinen palvelukykymme on entistä vahvempi, Juha Sihvonen sanoo.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobile +47 930 55 655

Rune Falstad, CFO Atea ASA, puh. +47 906 14 482

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6100 työntekijää 83 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350.