Atea-konserni kasvatti liikevaihtoaan vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä

LEHDISTÖTIEDOTE 21.10.2015 – Pohjoismaiden ja Baltian suurin it-infrastruktuuritoimittaja Atea-konserni kasvatti vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä liikevaihtoaan ja operatiivista tulostaan.

Atea-konsernin liikevaihto kohosi vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä 647,2 miljoonaan euroon eli se ylitti 15,2 % edellisvuoden vastaavan jakson. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 23,5 miljoonaa euroa eli 4,1 % korkeampi kuin vuoden 2014 vastaavalla jaksolla.

– Atea-konsernin liikevaihto oli vahvassa kasvussa kolmannella neljänneksellä ja se heijastui myös operatiiviseen tulokseemme, kertoo Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby.

Suomessa markkina on edelleen hyvin haastava

Atea Finland Oy:n liikevaihto oli vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä 34,0 miljoonaa euroa eli 11,6 % pienempi kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla. Liikevaihdon lasku heikensi operatiivista tulosta (EBITDA) 0,3 miljoonaan euroon, kun se oli 0,6 miljoonaa euroa edellisvuoden vastaavalla jaksolla. Liikevaihdon lasku liittyi erityisesti haastavaan markkinatilanteeseen ohjelmistoliiketoiminnassa, jossa liikevaihto putosi n. 30 % viime vuodesta.

– Ohjelmistoliiketoiminnassa tapahtuva siirtyminen lisenssikaupasta tuottavuusratkaisuihin näkyy kolmannen neljänneksen tuloksessa. Pidän tätä kuitenkin lähitulevaisuudessa mahdollisuutena Atean kaltaiselle palvelutalolle, koska se ennakoi asiantuntijapalveluiden kysynnän kasvua, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen arvioi.

– Haastavasta vuosineljänneksestä huolimatta olemme solmineet muutamia erittäin merkittäviä asiakassopimuksia ja jatkaneet vahvaa kehitystä palveluliiketoimintamme osalta. Elo- ja syyskuussa julkistetut mittavat sopimukset Puolustusvoimien ja Kuntien Tieran kanssa eivät näy toimituksissa vielä vuoden 2015 aikana, Juha Sihvonen sanoo.

– Olemme tyytyväisiä uusiin sopimuksiin asiakkaidemme kanssa, mutta kokonaisuudessaan markkina on edelleen erittäin haastava Suomessa. Meidän on jatkettava ahkeraa työtä asiakkaiden tuottavuuden kehittämiseksi ja uusien sopimusten varmistamiseksi. Vahvistamme asemaamme myös strategisten kumppanien kanssa tehtävällä yhteistyöllä ja entistä syvemmällä osaamisella. Uusimpana osoituksena tästä on tuore Ciscon Gold –partneruus, Juha Sihvonen kertoo.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:
Steinar Sønsteby, CEO, Atea ASA, mobile +47 930 55 655

Robert Giori, CFO, Atea ASA, mobile +47 934 09 188

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,9 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350.