Atea kutisti hiilijalanjälkeään lähes 15 %

Lehdistötiedote 1.6.2011

Atean tavoite on vuoteen 2015 mennessä vähentää hiilidioksidipäästöjä 25 % työntekijää kohti. Tähän mennessä päästöjä on vähennetty 14,8 % vuosien 2007–2010 aikana.

Atea arvioi, että sen ympäristöystävällisten IT-ratkaisujen avulla asiakkaat säästivät 218 669 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuonna 2009. Määrä vastaa yli 17 218 pohjoismaisen kotitalouden vuotuisia hiilidioksidipäästöjä. Tämä on asetettu minimitavoitteeksi myös seuraaville vuosille.

Atean GoITGreen-konsepti on täysin integroitu Atean kokonaistarjoomaan, Tämä tarkoittaa sitä, että Atea pystyy tarjoamaan asiakkailleen aina ympäristöystävällisen ratkaisuvaihtoehdon. Atea-konserni on lisäksi johtava käytettyjen IT-laitteiden kierrättäjä Pohjoismaissa. Atea kierrättää 99,7 % vastaanottamistaan laitteista ja käsittelee vuosittain yli 200 000 käytettyä laitteistoa.

Atea on ISO 14001 -sertifioitu ja kaikki konserniin kuuluvat yritykset pyrkivät tavoitteellisesti pienentämään ympäristövaikutuksiaan. Ilmastoraporttien avulla on mahdollista tunnistaa ja toteuttaa tarvittavia toimenpiteitä konsernin kokonaishiilidioksidipäästöjen alentamiseksi. Vuonna 2010 päästöt olivat 10 314 tonnia. Tulos perustuu kansainväliseen Greenhouse Gas Protocol Initiative -standardiin.

Atean siirtyminen One Infraksi nimettyyn yhteiseen IT-ympäristöön on palvelinkonsolidoinnin myötä vähentänyt energiankulutusta. Tehokkaat ja monipuoliset viestinnän keinot, kuten videoneuvottelu, ovat vähentäneet merkittävästi matkustusta.

”Olen erittäin tyytyväinen tähän mennessä saavuttamiimme tuloksiin. Olemme hyvässä aikataulussa myös vuodelle 2015 asetettujen tavoitteiden osalta. Keskittyminen ympäristöystävälliseen toimintaan auttaa samalla myös asiakkaitamme”, sanoo Atean konsernijohtaja Claus Hougesen.

Claus Hougesen, toimitusjohtaja, Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 400 työntekijää ja 79 toimipistettä.