Atea on Cinian ulkoistuskumppani tietotekniikkapalveluissa

Atean vastuulla ovat muiden muassa loppukäyttäjätuki, tietoturva ja kapasiteettipalvelut

Lehdistötiedote 27.1.2016

Cinia ja Atea ovat tehneet yhteistyötä tietotekniikan palveluiden toteutuksessa vuodesta 2013 lähtien. Yhtiöt ovat nyt solmineet laajennetun ulkoistussopimuksen, jolla vahvistettiin ja uudistettiin Atean tarjoamia työasema- ja loppukäyttäjäpalveluita. Työasema- ja puhelinhankinnoissa Cinian on mahdollista siirtyä tulevaisuudessa Atean Free Choice -malliin, jossa käyttäjät pääsevät valitsemaan mieluisan laitteen useiden vaihtoehtojen joukosta. Sopimuksen toimeenpanoon kuuluu myös konesalikapasiteetin laajentaminen. Sen tuloksena vikasietoisuus paranee entisestään. Sopimuksen kesto on kaksi vuotta kahden lisävuoden optiolla ja arvo 1,6 miljoonaa euroa.

– Olemme iloisia siitä, että pääsemme tukemaan Cinian kasvua ja kansainvälistymistä tuottamalla heille tietotekniikkapalvelut. Yhteistyömme on sujunut hyvin jo kolmen vuoden ajan ja keskinäinen luottamus on korkealla tasolla, Atean palvelujohtaja Timo Varsila sanoo.

– Kokonaisuus vie Cinian tietohallintoa ja tietoteknisiä työkaluja erinomaisesti eteenpäin. Atean tähän asti tuottamista käyttäjäpalveluista kokemuksemme ovat olleet hyviä, joten oli luontevaa lähteä laajentamaan yhteistyötä osaavan palvelukumppanin kanssa, Cinian ICT-palveluista vastaava Pertti Hyvärinen sanoo.

Lopputuloksena nykyaikaiset tietotekniikkapalvelut

Työasemapalvelusopimuksen uusiminen on laaja kokonaisuus, jossa laajennetaan jo aiemmin käytössä olevia palveluita sekä tuodaan Cinian saataville täysin uusia Atean tuottamia palveluelementtejä. Esimerkiksi tietoturva paranee, kun käyttöön tulee kehittyneempiä salauksen, virustorjunnan ja palomuurien teknologioita.

Sopimukseen kuuluu Atea Finlandin ja koko Atea-konsernin osaamisen laajaa hyödyntämistä. Atea tarjoaa tuki- ja asiantuntijapalvelua suomen lisäksi englanniksi ympärivuorokautisesti. Konesalikapasiteetin vikasietoisuutta on lisätty kahdentamalla palvelut kahteen fyysisesti erilliseen konesaliin.

– Tietotekniikkapalvelut saadaan nyt tasolle, joka vastaa tämän päivän työntekijöiden odotuksia ja toiveita. Yksi käyttäjille merkittävä asia on siirtyminen myöhemmin eri päätöksellä Free Choice -hankintamalliin, jossa voi valita itselle mieluisat työvälineet, Hyvärinen kertoo.

Free Choice -mallissa hankintakustannukset työntekijää kohden on vakioitu, työnantaja vuokraa laitteet ja vakiokustannukset ylittävältä osuudelta vuokran maksaa työntekijä. Vuokra-ajan lopussa laite jää työntekijälle.

Muutosta johdetaan huolellisesti

– Tällä hetkellä on menossa palveluiden vaiheittainen käyttöönotto. Kokonaisuus on niin laaja, että muutoksen täytyy tapahtua vähitellen. Lisäksi olemme kiinnittäneet paljon huomiota siihen, että tieto uusista palveluista ja niiden käyttämisestä ohjeistetaan ja koulutetaan työntekijöille huolella. Myönteiset palvelukokemukset syntyvät vain sitä kautta, että käyttäjät tietävät, miten palveluita käytetään ja mitä voivat odottaa saavansa, Hyvärinen kertoo.

Atea ja Cinia toimivat kumppaneina myös yhteisten asiakkaidensa suuntaan. Viime vuoden lopussa solmitulla kumppanisopimuksella Atea ja Cinia tarjoavat yhdessä vaativien tietotekniikkaympäristöjen ja tietoverkkojen suunnittelua, toteutusta, valvontaa ja ylläpitoa. Kumppanuussopimus yhdistää Atean infrastruktuuri- ja käyttäjäratkaisuosaamisen ja Cinian tietoliikenne- ja valvontapalveluiden osaamisen. Yhdessä yhtiöt toteuttavat palveluita muun muassa Pohjolan Voimalle.

Timo Varsila, palvelujohtaja, jatkuvat palvelut, Atea Finland Oy, puh. 041 500 9000

Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,9 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi