Atea on vihreän ajattelun pohjoismaisia IT-alan kärkiyrityksiä

Lehdistötiedote 12.12.2011

Tuore Nordic Carbon Disclosure Leadership Index -raportti nosti Atean pohjoismaiseen kärkeen hiilipäästöjen hallinnassa. Yhteensä 260 pohjoismaisen yrityksen vertailussa Atea nousi 15 parhaan joukkoon, sijalle 13. It-alan yrityksistä se sijoittui toiseksi.

Nordic Carbon Disclosure Leadership Indexiä julkaisee Carbon Disclosure Project (CDP). CDP on voittoa tavoittelematon järjestö, joka ylläpitää ensimmäistä maailmanlaajuista ilmastonmuutosta mittaavaa raportointijärjestelmää. Indeksi on yleiskatsaus CDP:lle tietonsa ilmoittaneiden organisaatioiden hiilipäästöihin sekä niiden mittaamisen ja niihin liittyvän viestinnän laatuun. Indeksissä arvioidaan myös organisaatioiden veden kulutusta ja ilmastonmuutokseen liittyviä strategioita.

“Olemme ylpeitä siitä, että sijoituimme vertailussa Pohjoismaiden kärkeen. Tulos on osoitus hiilijalanjälkemme pienentämisen eteen tekemämme työn tuloksellisuudesta. Lähdimme liikkeelle vuonna 2007 tunnistamalla muutostarpeen toiminnassamme. Loimme Atealle liiketoimintastrategiaan ja operatiiviseen toimintaan integroidun ympäristöstrategian”, Atea-konsernin toimitusjohtaja Claus Hougesen sanoo.

Osana ympäristöstrategiaa Atea otti käyttöön ISO 14001 -ympäristöjärjestelmän ja loi hiilipäästöjen vähennyssuunnitelman. Suunnitelman tavoitteena on vähentää vuoden 2007 lukuihin verrattuna hiilidioksidipäästöjä 25 %:lla työntekijää kohti vuoteen 2015 mennessä.

“Tähän mennessä olemme onnistuneet vähentämään päästöjämme jo 15 %:lla eli olemme saavuttaneet jo yli puolet tästä tavoitteesta. Päästöjä vähentämällä olemme myös säästäneet yli neljä miljoonaa euroa. Parannettavaa löytyy, mutta olemme oikealla tiellä”, Hougesen kertoo.

”Ympäristöystävällinen it on korkealla sekä Atean että sen asiakaskunnan prioriteettilistalla. Tästä syystä Atea on luonut useita vihreän it:n tuotekonsepteja ja palveluita, esimerkiksi laitekierrätyksen. Hiilijalanjäljen pienentäminen on mielestäni vaikuttanut myönteisesti myös työn mielekkyyteen ja tuottavuuteen. Suomessa, kuten muuallakin Ateassa olemme onnistuneet esimerkiksi vähentämään työmatkoja ja parantamaan etätyön edellytyksiä oman it-inframme uudistuksella”, Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

Konsernijohtaja Claus Hougesen, Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Tietoa Nordic Carbon Disclosure Leadership Indexistä verkossa: https://www.cdproject.net/en-US/Results/Pages/leadership-index.aspx

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 700 työntekijää ja 79 toimipistettä.