Atea paransi liikevaihtoaan ja tuottavuuttaan, myös Suomessa liikevaihto kasvoi

LEHDISTÖTIEDOTE 29.4.2014 – Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja Atea kasvatti liikevaihtoaan ja tuottavuuttaan vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä. Myös Suomessa nähtiin käänne kohti parempaa, Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen kertoo.

Vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä Atea-konsernin liikevaihto ylsi 705,0 miljoonaan euroon, joka on vakiokursseilla laskettuna 15,7 % enemmän kuin vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Laitemyynti kasvoi vakiokursseilla laskettuna 14,5 %, palvelumyynti 13,1 %, ja ohjelmistomyynti 21,7 %.

– Olen erityisen tyytyväinen 18,6 prosentin myynnin kasvuun ulkoistussopimuksissamme. Se osoittaa, että asiakkaamme arvostavat IT-as-a-service- ja pilvipalvelukonseptejamme, sanoo Atean konsernijohtaja Steinar Sønsteby.

Atea-konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) oli vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä 21,6 miljoonaa euroa, joka on vakiokursseilla laskettuna 28 % edellisvuotista suurempi.

– Operatiivisen tuloksen vahvistuminen on saavutettu sekä liikevaihdon kasvun että toiminnan tehostamisen kautta, Sønsteby kertoo.

Myös Suomessa orastavaa kasvua

Suomessa ICT-markkinan tilanne on hieman kohentunut viime vuoden lopun aallonpohjasta. Ateassa se näkyi myynnissä.

– Saavutimme pientä kasvua kaikilla alueilla vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä. Palveluissa kysynnän nousu jatkui tasaisena. Liikevaihtomme kohosi 59 miljoonaan euroon edellisvuoden 57 miljoonasta, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen toteaa.

Atea Finland Oy:n operatiivinen tulos (EBITDA) oli 0,4 miljoonaa euroa.

– Toteutimme vuoden alussa sopeutustoimia, joiden tulosvaikutukset tulevat näkymään vasta myöhemmin tämän vuoden aikana, Juha Sihvonen sanoo.

Atea jatkaa panostamistaan tarjoomansa ja valtakunnallisen palvelukyynsä kehittämiseen.

– Vahvistimme alueellista asiakaspalveluamme ostamalla tietotekniikan järjestelmätoimittaja- ja palveluyhtiö BCC Finland Oy:n koko osakekannan Elisa Oyj:lta 8.4.2014, Juha Sihvonen kertoo.

– Luomme konsepteja ja ratkaisuja, jotta asiakkaat voivat käyttää teknologiaa uusilla ja entistä tuottavammilla tavoilla. Haluamme olla johtava toimija tässä koko ajan nopeammin muuttuvassa markkinassa ja tehostaa asiakkaidemme kilpailukykyä digitalisoitumisen tuomilla mahdollisuuksilla.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Steinar Sønsteby, CEO Atea ASA, mobile +47 930 55 655

Rune Falstad, CFO Atea ASA, puh. +47 906 14 482

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6100 työntekijää 83 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350.