Atea tuo markkinoille Free Choice -konseptin BYOD-ilmiön hallintaan

Lehdistötiedote 12.3.2013

It-palveluyhtiö Atea tuo markkinoille uudenlaisen it-laitteiden hankintamallin, jolla mahdollistetaan työntekijöille mieluisien ja yksilöllisten työvälineiden hallittu hankinta. Atea Free Choice -konseptissa yritys voi tarjota työntekijöilleen valittavaksi perinteistä vakiolaitepakettia monipuolisemman valikoiman työkaluja. Samalla varmistetaan, että vapaavalintaiset laitteet soveltuvat varmasti työn tekemiseen ja laitteiden käyttö on hallittua ja tietoturvallista. Työntekijöille mieluisat työvälineet voidaan tarjota ilman ylimääräisiä kustannuksia yritykselle.

Kuluttajistuminen tai BYOD (bring your own device) eli työntekijöiden halu valita itse omat työvälineensä on megatrendi. Kun työntekijät saavat työskennellä mieleisillään laitteilla, tuottavuus ja työtyytyväisyys kasvavat. Koko henkilöstön mahdollisuus hankkia työnantajan tuella mieleisiään laitteita tuo työyhteisöön tasavertaisuutta.

”Kehitimme ja pilotoimme Atea Free Choice -konseptin ensiksi omassa käytössämme. Keväällä 2012 pilotoimme konseptia osalle omaa henkilökuntaamme ja nyt alkuvuodesta se tuli toimintamalliksi koko Suomen organisaatiossa. Näiden kokemusten perusteella olemme nyt valmiit lunastamaan lupauksen hallitusta BYOD-ratkaisusta eli CYODista (choose your own device) myös asiakkaillemme”, Atean kehityspäällikkö Seppo Jalkanen sanoo.

Mallin kehitys oli Ateassa laajan rintaman yhteistyön tulosta, jossa mukana olivat tietotekniikka-asiantuntijoiden ja hankintatoimen lisäksi talous-, henkilöstöhallinto- ja lakiasiantuntijat.

Kustannusten hallinta edellä

Atea Free Choice -konseptissa yritys tarjoaa työntekijöilleen laajan mutta hallitun valikoiman päätelaitteita vakiolaitteiden vaihtoehtona. Yritys vakioi kustannukset eli päättää, minkä arvoinen sen tarjoama peruslaite eli vaikkapa tietokone tai puhelin on.

Työntekijä voi valita työnantajan tarjoamasta valikoimasta kalliimmat laitteet tai täydentää vakiolaitteita vaikkapa tabletilla, jos hän haluaa. Työntekijä maksaa hinnanerotuksen kuukausivuokrana ja lunastaa vuokrakauden lopussa tai työsuhteen päättyessä laitteen itselleen.

”Kuukausivuokramallissa budjetointi on helppoa sekä työntekijälle että työnantajalle. Mallissa vältytään suurilta kertainvestoineelta ja kulut saadaan jaettua tasaisesti koko Free Choice -kaudelle. Vuokramallilla ratkeavat myös kysymykset kustannusten hallinnasta, laitteen omistajuudesta ja siihen liittyvästä vastuusta”, Atean rahoitusyhtiö Atea Finance Oy:n toimitusjohtaja Tom Uhlenius sanoo.

Vapauteen kuuluu myös vastuuta

”Free Choice -ajatteluun liittyy vapauden lisäksi kasvavaa vastuuta työntekijälle. Lähtökohtaisesti työnantajan tarjoama vakiopaketti on meidän konseptissamme laadukas ja riittävä työntekoon. Jos työntekijä haluaa erilaisia laitteita, se on mahdollista. Myös käyttötuessa voidaan painottaa, että yritys huolehtii omien sovellustensa toiminnasta kaikissa tarjoamissaan laitteissa mutta muuten Free Choice - laitteesta vastaa työntekijä”, Seppo Jalkanen sanoo.

Free Choice -asiakasprojekteissa Atea kartoittaa aluksi päätelaitteiden nykytilan ja auttaa vakiolaitteiden määrittelyssä. Sen jälkeen Free Choice -valikoima määritellään yhdessä asiakkaan kanssa ja tuodaan se työntekijöiden saataville hankintaportaaliin. Asiakas tekee tarvittavat sopimukset työntekijöidensä kanssa sekä rahoitussopimuksen Atea Financen kanssa. Lisäksi asiakkaan kanssa luodaan malli, jolla poistetaan laitteista yrityksen omistamat ohjelmistot ja tiedot, kun Free Choice -laite siirtyy loppukäyttäjän omistukseen.

Seppo Jalkanen, kehityspäällikkö, Atea Finland Oy, puh. 040 543 2554

Tom Uhlenius, toimitusjohtaja, Atea Finance Oy, puh. 040 450 6690

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6300 työntekijää 82 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa.  Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400. www.atea.fi