Atea virtualisoi Comatecin 3D-suunnittelun Citrixin teknologialla

Lehdistötiedote 16.12.2015

Insinööritoimisto Comatec Oy on ratkaissut alalla tutun haasteen, suuren 3D-tietomäärän käsittelyn nopeasti ja tietoturvallisesti Atean toteuttamalla Citrixin teknologiaan perustuvalla työpöytävirtualisointiratkaisulla. Ratkaisu helpottaa myös sovellusten ylläpitoa ja päivitystä sekä työasemien vikatilanteista toipumista.

– Suunnittelualalla, kuten muillakin toimialoilla tehdään entistä enemmän tietotekniikka-avusteista yhteistyötä ja käsitellään yhteistä, sähköisessä muodossa olevaa tietoa. Sovellus- ja työpöytävirtualisointi tarjoavat merkittävästi turvallisemman ja sujuvamman pääsyn yhteisiin ohjelmisto- ja tietoresursseihin kuin vaikkapa tiedon replikointi, Atean Solution Manager Olli Kinnunen sanoo.

3D-ohjelmistojen käyttö on perinteisesti vaatinut tehokasta työasemaa ja näytönohjainta. Comatecilla 3D-ohjelmisto ja näytönohjain asennettiin palvelimelle ja asiantuntijat käyttävät ohjelmistoa omilta koneiltaan Citrixin työpöytävirtualisointiteknologiaa hyödyntäen. Näin onnistuttiin saattamaan yhteistyöhön Comatecin työntekijöitä ja asiakkaan edustajia sijainnista ja työaseman tehosta riippumatta.

– Ratkaisun toimivuus käytännössä on ollut vakuuttavaa. Hanke on myös kaiken aikaa avartanut ajatteluamme siitä, millä muillakin tavoilla tämä voisi muuttaa työn tekemistä meillä, Comatecin it-päällikkö Juha Marjanen kertoo.

– Työpöytävirtualisointi on keskeinen joustavan, tietoturvallisen työnteon mahdollistaja. Citrix on kehittänyt ja optimoinut virtualisointiratkaisuaan edelleen tavoilla, jotka parantavat käyttäjäkokemusta ja pienentävät tietoliikennekaistan tarvetta, Citrixin maajohtaja Jaakko Hyttinen sanoo.

Olli Kinnunen, Solution Manager, Atea Finland Oy, puh.  040 500 3157

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,9 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi