Atea yhteistyöhön Good Technology kanssa: parempaa tietoturvaa mobiililaitteiden datalle

Lehdistötiedote 25.9.2012

Atea Finland Oy on aloittanut yhteistyön tietoturvayhtiö Good Technologyn kanssa. Atea on kehittänyt One Infra -konseptin, jonka avulla se toteuttaa asiakkailleen ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumattoman työnteon mahdollistavia it-ympäristöjä. One Infra -konseptia tukevat Goodin mobiililaitteiden tietoturvaratkaisut suojaavat yrityksen tietoja erityisesti, kun työhön käytettäviä mobiililaitteita on monta ja työntekijä käyttää niitä muuhunkin kuin työasioiden hoitoon.

”Ihmiset haluavat nyt käyttää työhön samoja laitteita, joita he käyttävät myös vapaa-ajallaan. It-osastoilla on paineita laajentaa päätelaitevalikoimaa ja toisaalta ratkaista, miten työ- ja viihdekäytön sekoittuminen yhteen ja samaan laitteeseen mahdollistetaan tietoturvallisesti. Goodin mobiililaitteiden tietoturvaratkaisut vastaavat tähän tarpeeseen erinomaisesti ja olemmekin erittäin innoissamme yhteistyön alkamisesta”, Atean tarjoomasta vastaava johtaja Pasi Sairanen sanoo.

”Odotuksemme Suomen markkinoiden suhteen ovat korkealla. Suomalaisten yritysten it-ympäristöt ovat edistyksellisiä ja erityisen pitkällä Suomessa ollaan tietoturva-asioissa”, Good Technologyn Pohjoismaista vastaava johtaja Svante Hagblom sanoo.

Hagblomin mukaan tietoturva-asiat on nyt mietittävä uudelleen, sillä työntekijöiden omat laitteet tulevat työpaikoille ja niiden käyttö tulee mahdollistaa tietoturvallisesti. Omien laitteiden tietoturvakriteerien täyttyminen on erityisen tärkeää aloilla, joissa esimerkiksi yksityisyyden suojaan liittyvä lainsäädäntö asettaa korkeat vaatimukset tietoturvalle. Goodin asiakkaisiin lukeutuu muiden muassa Yhdysvaltain ja EMEA-alueen suurimpia pankkeja sekä terveydenhuoltoalan yhtiöitä, vähittäiskaupan jättejä ja teollisuusyrityksiä.

Käytännössä järjestelmän piiriin haluttaviin mobiililaitteisiin asennetaan Good Technologyn sovellus, jonka avulla pystytään hallitsemaan sitä, miten yrityksen tietoja näissä laitteissa käsitellään. Työsähköpostin liitetiedostojen siirtoa ja tallentamista voidaan esimerkiksi rajoittaa. Jos yrityksen tiedot halutaan poistaa laitteesta esimerkiksi työsuhteen päättymisen vuoksi, laite voidaan tyhjentää niin, että vain yrityksen tiedot poistetaan ja työntekijän henkilökohtaiset tiedot jäävät ennalleen.

Goodin sovelluksella on tuki iOS-, Android- ja Windows- tablet-koneiden ja älypuhelinten käyttöjärjestelmiin.

”Perinteisesti eri päätelaitteiden tietoturvassa on keskitytty itse laitteen etähallintaan. Laitetta arvokkaampaa yritykselle on kuitenkin sen sisältämä yrityksen tieto. Kun keskitytään huolehtimaan tästä tiedosta, työkäyttöön pystytään tarjoamaan entistä laajempi laitevalikoima ja sallimaan työntekijöiden omien laitteiden käyttö tietoturvan vaarantumatta”, Pasi Sairanen sanoo.

Pasi Sairanen, tarjoomajohtaja, Atea Finland Oy, puh. +358 40 527 5230

Sarita Laras, viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. +358 40 503 7040

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,5 miljardia euroa. Konsernilla on noin 6 000 työntekijää ja 79 toimipistettä.