Atealta Alkolle uusi myymälöiden tulostusratkaisu vuokrapalveluna

Lehdistötiedote 19.9.2012

Atea toteutti Alkon myymälöille uuden tulostusratkaisun vuokrapalveluna, jossa kustannukset riippuvat tulostusmääristä. Alko otti käyttöön 80-vuotisjuhlavuonnaan, kesäkuussa 2012 uuden, värikoodaukseen perustuvan puna- ja valkoviinin makutyypityksen, joka löytyy myös hyllyetiketistä. Uudistuksen myötä myymälöihin hankittiin monitoimiväritulostimet ja yhteinen tulostuksenhallintaratkaisu, joka helpottaa seurantaa ja ylläpitoa. Atea vastaa myös käytöstä poistettujen laitteiden kierrätyksestä.

Alkon tulostimet hankittiin Atean rahoitusyhtiö Atea Financen vuokrapalveluna, jonka kustannukset riippuvat tulostusmääristä. Atea vastaa myös tulostimien huoltotoiminnasta ja tarviketilauspalvelusta.

”Uudessa toimintatavassa ei makseta omistamisesta vaan siitä, että haluttu palvelu toimii. Lisäksi palvelumalliin liittyvät vihreät arvot ja kestävä kehitys. Vuokrapalveluissa huolehdimme nimittäin myös siitä, mitä laitteelle tapahtuu palvelusopimuksen päättyessä”, Atean rahoitusyhtiö Atea Finance Oy:n toimitusjohtaja Tom Uhlenius sanoo.

”Myymälöiden edellinen tulostinten uudistus vuonna 2008 oli Atean käsialaa. Kokemukset siitä olivat hyvät ja kilpailutuksessa Atea erottui myönteisesti, joten valitsimme heidät kumppaniksemme tähänkin hankkeeseen”, Alkon järjestelmäpäällikkö Juha Hokkanen sanoo.

Edellisen tulostinprojektin jälkeen Atea oli vastannut tulostinhuollosta ja tarviketilauspalvelusta ja nämä hyvin toimivat palvelut haluttiin säilyttää myös uudistuksen jälkeen. Tulostuksen taustajärjestelmä Cirrato sekä vajaat 400 tulostinta toimitettiin Alkon myymälöihin huhtikuusta kesäkuuhun.

”Kaikkien laitteiden tulostusjonot ja ajurit ovat keskitetyssä hallinnassa yhdellä palvelimella. Tämä helpottaa huomattavasti tulostuspalveluiden ylläpitoa, kehittämistä ja seurantaa. Esimerkiksi myymäläkohtaiset tulostusmäärät ja laitteiden toiminta-asteet saadaan helposti raporttimuotoon”, Atean Business Manager Petteri Kauria sanoo.

Juha Hokkanen odottaa, että raportointi saa myös myymälät seuraamaan ja arvioimaan tulostustarvettaan.

”Haluamme mahdollistaa helpon ja toimivan väritulostuksen, jotta voimme palvella asiakkaita paremmin. Samalla ympäristöarvot ja kestävä kehitys ovat erittäin tärkeitä - kaikkea turhaa tulostusta tulee välttää. Muualla kuin hintaliuskoissa tulostamme nyt oletusarvoisesti kaksipuoleisesti”, Hokkanen sanoo.

Petteri Kauria, tulostuspalveluista vastaava Business Manager, Atea Finland Oy, puh. 040 5544 991

Tom Uhlenius, toimitusjohtaja, Atea Finance Oy, puh. 040 450 66 90

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,5 miljardia euroa. Konsernilla on noin 6 000 työntekijää ja 79 toimipistettä.