Atealta kehityssuunnitelma Parkanon ja lähialueiden ict-palveluille

Lehdistötiedote 22.3.2016

Atea toteuttaa jatkuvaa tietotekniikan kehitys- ja toteutustyötä Parkanolle. Erityistä huomiota työssä on kiinnitetty siihen, että Parkanon ja muiden Luoteis-Pirkanmaan kuntien Ikaalisten ja Kihniön tietojärjestelmien yhdistely onnistuisi mahdollisimman kivuttomasti. Vaikka kunnat toimivat itsenäisesti, yhteisellä suunnittelulla varaudutaan jo tuleviin hallinnollisiin uudistuksiin.

– Atea valittiin tekemään meille ensimmäistä kehittämissuunnitelmaa vuonna 2009. Valinnassa painoi eniten se, että Atealta löytyi kattava osaaminen kaikilla tietoteknisen infrastruktuurin osa-alueilla ja kokemusta kuntasektorin ict:n kehittämisestä, Parkanon tietohallintojohtaja Timo Lehtinen sanoo.

Suunnitelmassa on Lehtisen mukaan onnistuttu ennakoimaan erittäin hyvin tietotekniikan kehityskulut ja kehitystarpeet aina tähän päivään asti. Suunnitelman ansiosta tietotekniikkapalveluiden niukat henkilöresurssit voidaan suunnata oikeisiin asioihin.

– Suunnitelma on punainen lanka, jota seuraamalla kunnat ovat välttäneet kalliita ja aikaa vieviä turhia sivuaskelia. Kukin kunta tekee asiat samalla tavalla, jolloin esimerkiksi kirjastoon tai muuhun kunnan palveluun liittyvässä tietojärjestelmien yhdistämisessä ei ole luvassa yllätyksiä, jos sellaisia halutaan tulevaisuudessa tehdä, Atean myyntijohtaja Pasi Sairanen kertoo.

Yksi esimerkki asioista, joissa suunnitelma on näyttänyt kyntensä, on tietoverkkojen kehittäminen. Yksinkertaiset asiat, kuten verkon osoiteluokkien jaot kunnissa ovat onnistuneet niin, ettei hankalia päällekkäisyyksiä kuntien välillä tule. Kuntien tietoverkot yhdistetään nyt vuoden 2009 suunnitelmien mukaisesti.

Suunnitelmassa ei ollut osattu ennakoida mobiililaitteiden käytön voimakasta kasvua, mutta perusperiaatteet pitävät: nyt voidaan tukea esimerkiksi koulujen digitalisoitumista laajentamalla systemaattisesti ja yhdenmukaisesti tietoverkkojen kapasiteettia niin, että verkot kestävät vaikkapa oppilaiden omien laitteiden käytön ongelmitta.

– Näen että tietohallinto onnistuu omassa työssään parhaiten, kun se pääsee riittävästi osalliseksi kunnan strategisesta päätöksenteosta. Silloin tietotekniikasta tulee kuluerän sijaan investointi, jolla mahdollistetaan kunnan perustehtävien toteuttaminen, Lehtinen sanoo.

Pasi Sairanen, myyntijohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 527 5230

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,1 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi