Atealta Lemminkäisen maailmanlaajuiselle organisaatiolle ohjelmistotuotteita vuokrausmallilla

Lehdistötiedote 2.12.2011

Lemminkäinen Oyj solmii Atean kanssa Microsoft-vakiointisopimuksen, jonka arvo on yli 3 miljoonaa euroa. Sopimuksessa on hankintamuotona Atean rahoitusyhtiön Atea Finance Oy:n tarjoama vuokrakonsepti. Sopimuksen myötä hankkeen kustannukset toteutuvat kuukausittain suoritettavana vuokraeränä. Sopimus on yksi merkittävimmistä vuonna 2011 vuokrausmallilla toteutetuista Microsoft-kaupoista koko Atea-konsernissa.

”Olemme hankkineet työasemat leasing-mallilla useita vuosia. Ohjelmistojen vuokramalliin päädyttiin, kun halusimme työasemaohjelmiin liittyvät maksut yhteismitallisiksi itse työasemien maksujen kanssa”, Lemminkäisen tietohallintojohtaja Tapio Vähämäki sanoo.

Sopimuksen piiriin kuuluvat ohjelmistolisenssit muun muassa työasemaohjelmistojen uudistukseen, sovellusvirtualisointiin sekä viestintä- ja kollaboraatioalustan uusimiseen.

”Vuokraus hankintamuotona on yleistynyt myös ohjelmistopuolella ja kysyntä kasvanut tasaisesti. Toteutamme yhä useampia tämän kaltaisia hankkeita avaimet käteen -periaatteella, jolloin myös erilaiset työsuoritukset kuten asennuspalvelut ja käyttöönottokoulutus kytketään osaksi vuokrasopimusta”, Atea Financen toimitusjohtaja Tom Uhlenius sanoo.

Atea Finance Oy on Atean suomalainen tytäryhtiö, joka tarjoaa vuokraratkaisuja Atean asiakkaille aina yksittäisestä laitteesta tai ohjelmistosta suuriin projektimuotoisiin hankkeisiin.

Vuokrausmallin etuna on se, että kertainvestointi muuttuu kuukausittaiseksi vuokraeräksi, jonka suuruus on ennalta tiedossa. Lemminkäisen ja Atea Financen vuokrasopimus on kestoltaan kolmevuotinen ja sen piiriin kuuluvia ohjelmistolisenssejä käyttää Lemminkäisen globaali organisaatio.

Atea on jo aiemmin toiminut Lemminkäisen lisenssien jälleenmyyjänä, minkä lisäksi Lemminkäinen on käyttänyt Atean palveluita päätelaitteiden esiasennuksessa ja toimituksissa.

Tom Uhlenius, toimitusjohtaja, Atea Finance Oy, puh. 040 450 66 90

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 700 työntekijää ja 79 toimipistettä.