Atean ja Marketvision markkinakatsaus: yritysten viestintäratkaisuista puuttuu integraatio

Lehdistötiedote 3.4.2012

Atean ja Marketvision markkinakatsauksesta ilmenee, että suomalaisissa yrityksissä yhdistetyn viestinnän ratkaisut hankitaan useimmiten erikseen. Video- ja verkkoneuvotteluratkaisut ovat jo yleistyneet, puhe- ja pikaviestiratkaisut ovat kasvamassa ja sähköposti on luonnollisesti käytössä lähes kaikkialla. Lisäksi erilaiset ryhmätyöratkaisut ja jopa sosiaalisen median ratkaisut ovat liittymässä osaksi yhdistettyä viestintää. Näiden kaikkien integrointi tehokkaaksi kokonaisratkaisuksi on suurimmalla osalla tekemättä.

Katsauksen suuntaa-antavan tuloksen mukaan vain vajaa neljännes viestintäratkaisujen käyttäjistä on rakentanut niistä integroidun kokonaisuuden. Yli puolet katsausta varten haastatelluista organisaatioista on kuitenkin toteuttanut, käynnistänyt tai suunnittelemassa viestintävälineiden, -tekniikan tai -ratkaisujen kehityshanketta. Eniten hankkeita oli toteutettuna tai vireillä valtionhallinnossa (77 %:ssa haastatelluista organisaatioista), vähiten kaupan alalla (39 %).

”Ihmisten välinen vuorovaikutus ja yhteistyö yli maantieteellisten rajojen ovat asiantuntijatyössä strategisia kilpailutekijöitä. Eri viestintävälineiden integroinnilla kokonaisuudeksi saavutetaan käyttäjien kannalta fiksu, helppokäyttöinen ja tuottavuuden kasvua tukeva viestintäympäristö. Integroidut ratkaisut mahdollistavat johdonmukaisesti kehittyvän ja keskitetysti hallittavan kokonaisuuden tietoturvaa unohtamatta, sanoo johtaja Jouni Turunen, Atea Finland Oy.

Viestintäratkaisuista päättää yhä useammin liiketoimintajohto. Katsauksen mukaan vain 36 % viestintäratkaisuihin liittyvistä päätöksistä tekee tietohallintojohtaja.

Virtualisoidut työasemat yleistyvät

Markkinakatsaus selvitti myös virtualisoinnin tilaa ja yritysten kiinnostusta siihen. Marketvision arvion mukaan Suomessa on noin 2 miljoonaa työasemaa, joista virtualisoituja on 1,5 % eli reilut 30 000. Marketvisio ennustaa, että vuoteen 2015 mennessä työasemien virtualisointiaste on 10 %.

”Asiakkaidemme kiinnostus on nyt selvästi virtualisoinnissa. Ajankohtaisia ovat niin työasemien, palvelinten, verkkojen, tallennuksen kuin sovellustenkin virtualisointihankkeet. Odotamme hankkeiden määrän kasvavan, sillä suunnitelmallisen virtualisoinnin avulla helpotetaan it-ympäristön hallintaa ja mahdollistetaan tietojärjestelmien ja sovellusten joustava käyttö ajasta, paikasta ja päätelaitteesta riippumatta”, sanoo tarjoomasta vastaava johtaja Pasi Sairanen, Atea Finland Oy.

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh.0400 735 134

Pasi Sairanen, tarjoomajohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 527 5230

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,5 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 800 työntekijää ja 79 toimipistettä.