Atean kannattavuus parani

Lehdistötiedote 23.10.2013

Pohjoismaiden ja Baltian suurimman IT-palveluyhtiön Atean liikevaihto kasvoi 4,8 % ja operatiivinen tulos (EBITDA) ylsi 20,0 miljoonaan euroon vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä. Suomessakin Atean kannattavuus pysyi positiivisena liikevaihdon laskusta huolimatta, kertoo Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Atea-konsernin liikevaihto oli vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä yhteensä 583,9 miljoonaa euroa eli 4,8 % korkeampi kuin vastaavalla jaksolla viime vuonna. Konsernin ohjelmistomyynti kasvoi 9,7 %, palvelut 7,0 % ja laitemyynti 3,0 %.

Euroopan taloustaantuma vaikutti edelleen Pohjoismaiden ja Baltian it-infrastruktuurimarkkinoihin. Varsinkin palvelimien ja työasemien kysyntä jatkui monissa maissa vaisuna. ”Olen tyytyväinen, että konsernitasolla olemme menestyneet jo paremmin ohjelmistojen ja palveluiden myynnissä, ja että laitteiden kysyntäkin kokonaisuudessaan kasvoi hieman”, sanoo Atean konsernijohtaja Claus Hougesen.

Konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) oli kolmannella neljänneksellä 20,0 miljoonaa euroa eli 0,3 % viimevuotista parempi. Parannus johtui liikevaihdon kasvusta sekä tasaisina pysyneistä tai paremmista katteista kaikissa liiketoimintasegmenteissä.

Suomessa korkeamman lisäarvon palvelumyynti piti operatiivisen tuloksen positiivisena vaikka liikevaihto laski

Suomessa liikevaihto laski kolmannella neljänneksellä 8,0 % yhteensä 32,3 miljoonaan euroon. Operatiivinen tulos oli 0,2 miljoonaa euroa eli hieman viimevuotista parempi.

”Olemme Suomen osalta tyytyväisiä siihen, että kasvava asemamme it-ulkoistushankkeissa on parantanut kannattavuuttamme samalla, kun pystymme tuottamaan entistä korkeampaa lisäarvoa asiakkaillemme. Operatiivinen tulos pysyi positiivisena, vaikka kireässä taloustilanteessa yritysten ja organisaatioiden paine lykätä investointejaan vähensi laitteiden, ohjelmistojen ja palvelujen kysyntää Suomessa”, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen kertoo.

Huomio kasvumahdollisuuksiin ja tehostusohjelma käyntiin

Atea-konserni aikoo hyödyntää markkinajohtajan asemaansa Pohjoismaissa ja Baltiassa ja hakea kasvua erityisesti mobiili-, hybridipilvi- ja kollaboraatiopalveluiden sekä kuluttajistumisen ja tietotekniikan palveluistumisen (IT-as-a-service) mahdollisuuksista. Toiminnallista tehokkuutta parannetaan noin 40 miljoonan euron kustannussäästöohjelmalla sekä siirtämällä joitakin tukitoimintoja konsernin palvelukeskukseen Riikaan. “Näillä toimenpiteillä tehostamme asiakaspalveluamme sekä parannamme kannattavuuttamme”, Claus Hougesen toteaa.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Claus Hougesen, CEO Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6300 työntekijää 82 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa.  Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400. www.atea.fi