Atean markkinaosuus jatkoi kasvuaan

LEHDISTÖTIEDOTE 13.7.2012 – Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-palvelukonserni Atea kasvatti markkinaosuuttaan vuoden toisella neljänneksellä. Konsernin liikevaihto nousi vakiokursseilla laskettuna 9,9 % edellisvuotisesta ja ylsi 706,3 miljoonaan euroon. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli 20,3 miljoonaa euroa.

Suomessa liikevaihdon lisäys oli vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 5,4 %, vaikka toisella neljänneksellä jäätiinkin edellisvuotisesta. Liikevaihtoa vuoden ensimmäisellä puoliskolla kertyi 122,3 miljoonaa euroa ja operatiivista tulosta (EBITDA) 0,7 miljoonaa euroa. Toisella neljänneksellä liikevaihto ylsi 54,5 miljoonaan euroon, jossa oli laskua 6,0 % edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Toisen neljänneksen operatiivinen tulos (EBITDA) oli 0,6 miljoonaa euroa.

”Liikevaihdon kasvu syntyi Suomessa varsinkin ohjelmisto- ja palvelumyynnistä, jotka liittyvät työtapojen nopeaan muuttumiseen. Asiakkaamme haluavat tuottavampia, joustavampia ja palkitsevampia työympäristöjä ja niissä Atean tietotekniikkaratkaisuilla on keskeinen rooli”, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

Juha Sihvosen mukaan asiantuntevan IT-kumppanin merkitys korostuu entisestään, kun painopiste siirtyy palveluihin. ”Toteutimme toukokuussa 2012 IT-Barometrin, jonka mukaan kumppanilta odotetaan asiantuntijuuden lisäksi laaja-alaisuutta. Asiakkaat haluavat investointeihin riippumatonta näkemystä, joka tukee heidän liiketoimintaansa”.

Palvelut ja ohjelmistot kasvussa Atean koko toimialueella

Atea-konsernin markkinaosuus kasvoi, vaikka Euroopan jännittynyt taloustilanne painoi etenkin laitteiden hintatasoa alaspäin. ”Olemme olleet aktiivisia ja pystyneet kasvattamaan markkinaosuuttamme tiukassa kilpailussa. Laitemyynnin hintapaineet heikensivät katteita toisella neljänneksellä, mutta myynnin määrän kasvu ruokkii jatkossa palveluiden myyntiä”, Atean konsernijohtaja Claus Hougesen sanoo.

Konsernin ohjelmistomyynti kasvoi toisella neljänneksellä vakiokursseilla laskettuna 18,1 %, palvelut 9,6 % ja laitemyynti 6,5 %. Konsernin liikevaihto oli toisella neljänneksellä 706,3 miljoonaa euroa ja vuoden ensimmäisellä puoliskolla 1341,6 miljoonaa euroa, ja operatiivinen tulos (EBITDA) toisella neljänneksellä 20,3 ja vuoden ensimmäisellä puoliskolla 41,8 miljoonaa euroa.

Alkuvuoden aikana Atea-konserni jatkoi yritysostojaan hankkimalla virolaisen NG Infra Oü:n ja norjalaisen IT Partner Finnmark AS:n.

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Claus Hougesen, CEO Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 runsaat 2,6 miljardia euroa. Konsernilla on yli 6000 työntekijää ja 81 toimipistettä Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.