Atean markkinaosuus vahvassa kasvussa

LEHDISTÖTIEDOTE 18.10.2012 – Pohjoismaiden ja Baltian suurimman IT-palveluyhtiön Atean liikevaihto kasvoi kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä 9,0 % ja ylsi 603,2 miljoonaan euroon. Myös yhtiön markkinaosuus jatkoi kasvuaan. Suomessa Atean palvelumyynti eteni reippaasti, mutta tuotemyynnin supistuminen pienensi kokonaisliikevaihtoa, kommentoi Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

”Suomessa tammi-syyskuun liikevaihto on kasvanut 1,0 % viimevuotisesta, vaikka kolmannella neljänneksellä laskua oli 11,9 % johtuen tuotemyynnin supistumisesta. Palveluiden myynti kasvoi kolmannella neljänneksellä 12,0 % seuraten koko konsernin kehitystä. Operatiivinen tulos (EBITDA) oli niukasti positiivinen eli 0,1 miljoonaa euroa”, Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

”Olemme tyytyväisiä palvelujen kysynnän nousevaan trendiin. Se osoittaa, että asiakkaamme haluavat edelleen kehittää olemassa olevia ympäristöjä entistä tuottavammiksi ja joustavammiksi. Laitehankinnoissa puolestaan näkyy markkinoiden yleinen ilmapiiri ja tuotemyynnin kehitys oli kolmannella neljänneksellä negatiivinen. Osa asiakkaista siirsi laitehankintojaan talouden epävarmuuden takia”, Juha Sihvonen kertoo.

”Euroopan talouden epävarmuus vaikutti Pohjoismaiden IT-markkinoihin vuoden kolmannella neljänneksellä. Kova kilpailu painaa varsinkin tuotteiden hintoja alaspäin. Se on heikentänyt tuotteiden katteita, mutta toisaalta tuoteliiketoiminta kasvattaa paremmin kannattavaa palvelumyyntiämme”, Atean konsernijohtaja Claus Hougesen toteaa.

Atea-konsernin liikevaihto oli kolmannella neljänneksellä 603,2 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa vakiokursseilla laskettuna 9,0 % kasvua vuoteen 2011. Konsernin ohjelmistomyynti kasvoi 16,2 %, palveluiden myynti 12,8 % ja laitemyynti 6,3 %.

Konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) ylsi kolmannella neljänneksellä 21,3 miljoonaan euroon eli se kasvoi 5,0 % edellisvuotisesta. Tulosta paransivat palvelumyynnin kasvu ja hyvä kannattavuus.

Kolmannella neljänneksellä Atea-konserni osti norjalaisen tallennus- ja varmennuspalveluita tarjoavan Total Storage Solutions AS:n.

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Claus Hougesen, CEO Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio, johon kuuluu noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 runsaat 2,6 miljardia euroa. Konsernilla on yli 6000 työntekijää ja 81 toimipistettä Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.