Atean Suomen myynti kasvoi 9,3 prosenttia – palveluissa kasvua 33 prosenttia

Lehdistötiedote 20.10.2011

Atea jatkoi markkinaosuuden kasvattamista ja tuloksen parantamista myös vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä. Suomessa liikevaihtoa kertyi heinä-syyskuussa 39,9 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos (EBITDA) oli 0,9 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 9,3 % ja operatiivinen tulos 22,7 % verrattuna vastaavaan jaksoon viime vuonna.

”Palveluissa kasvatimme myyntiä 33,0 % ja tuoteliiketoiminta kasvoi 6,9 %. Palveluiden kasvu kertoo asiakkaidemme tarpeesta edelleen kehittää it-ympäristöjään. Nämä kehityshankkeet työllistävät korkean osaamistason palveluasiantuntijoitamme kasvualueillamme, joita ovat esimerkiksi yhdistetyn viestinnän ratkaisut, virtualisointi ja elinkaariratkaisut”, kertoo Atea Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Atean hiljattain julkistaman markkinakatsauksen mukaan pilvipalveluita hyödyntää jo noin kolmannes suomalaisorganisaatioista ja neljännes harkitsee niiden käyttöä. Yhdistetty viestintä ratkoo jo käytännön ongelmia sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Kuluttajistuminen puolestaan tuo yksilölle enemmän joustavuutta ja vapautta oman työnsä tekemiseen ja tuo sitä kautta tuottavuutta yrityksille ja organisaatioille.

”Näkemyksemme mukaan juuri pilvipalveluiden, kuluttajistumisen ja yhdistetyn viestinnän ratkaisut ohjaavat asiakkaidemme it-ympäristöjen kehittämistä. Pilvipalveluilla pk-yrityksetkin saavat kohtuullisin kustannuksin suuryritystasoiset järjestelmät esimerkiksi sähköpostiin, dokumenttienhallintaan ja yhdistettyyn viestintään. Tämä luo lisäkysyntää palveluille”, Sihvonen tähdentää.

Vahva neljännes koko konsernissa

Pohjoismaissa ja Baltian maissa toimivan Atea-konsernin liikevaihto kasvoi 15,6 % yltäen yhteensä 527 miljoonaan euroon. Konsernin operatiivinen tulos (EBITDA) nousi 19,2 miljoonaan euroon. Orgaaninen kasvu oli 6 %.

Palvelumyynti kasvoi kaikilla markkinoilla nopeammin kuin ohjelmisto- ja laitemyynti.

”Olemme tyytyväisiä asemaamme korkean osaamistason palveluiden tarjoajana. Ne vahvistavat markkinaosuuttamme ja varmistavat pitkän tähtäimen kannattavuuttamme”, sanoo Atean konsernijohtaja Claus Hougesen.

====================================================================

Neljännesvuosikatsaus ja materiaalit englanniksi osoitteessa www.atea.com/reports

Lehdistötilaisuus webcastina osoitteessa www.atea.com/webcast

Pörssitiedote englanniksi osoitteessa www.atea.com/ose

====================================================================

Lisätietoja, Suomi:

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Lisätietoja, konserni:

Claus Hougesen, CEO Atea ASA, puh. +45 3078 1200

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 400 työntekijää ja 79 toimipistettä.