Pori mahdollistaa etätyön virtualisointiteknologialla

Lehdistötiedote 23.3.2016

Porin kaupunki ottaa käyttöön työpöytävirtualisointiratkaisun. Se mahdollistaa kaupungin työntekijöille paremmat mahdollisuudet tehdä työtään eri päätelaitteilla ja myös muualta kuin omalta työpaikaltaan. Ratkaisu perustuu Citrixin teknologiaan ja sen on kaupungille toteuttanut Atea. Kaupunki investoi hankkeeseen noin 400 000 euroa ja takaisinmaksuajaksi on arvioitu neljä vuotta.

– Tavoitteena oli helpottaa kaupungin eri tietojärjestelmien etäkäyttöä ja rakentaa mahdollisuudet hyödyntää työssä esimerkiksi mobiililaitteita. Lisäksi haluttiin helpottaa tietoteknistä ylläpitoa ja esimerkiksi kuntarajat ylittävään yhteistyöhön tarvittavaa tietojärjestelmien yhteen sovittelua, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jori Pasanen Porin kaupungista.

Pori hyödyntää nyt virtualisointiteknologiaa, jossa henkilökohtainen virtuaalinen työpöytä sekä tarvittavat sovellukset ja tiedostot ovat käytettävissä mistä tahansa tietoturvallisesti. Niitä voi etäkäyttää joko kaupungin omistamilla tai työntekijöiden omilla laitteilla.

– Aiemmin ne, jotka ovat työn puolesta käyttäneet kaupungin tietotekniikkaa ja sovelluksia, ovat päässeet niihin käsiksi vain kaupungin laitteilla ja useimmiten myös vain työpaikaltaan. Nyt etätyön edellytykset ovat kunnossa, kun järjestelmiä voi käyttää nettiyhteyden yli. Sovellukset ja tiedostot ovat turvassa kaupungin konesalissa, joten käyttövarmuus ja tietoturva ovat entistä paremmalla tasolla, Atean Account Manager Patrick Simon-Bellamy sanoo.

Virtualisointiteknologian käyttöönoton vaatimat tietojärjestelmäuudistukset on nyt toteutettu aikataulussaan ja seuraavaksi kaupungin hallintokunnat ottavat ratkaisun käyttöön omien aikataulujensa mukaisesti. Kaiken kaikkiaan potentiaalisia käyttäjiä on noin 2000. Tavoitteena on, että parin vuoden sisällä noin puolet tästä potentiaalista on alkanut hyödyntää työpöytävirtualisointia.

Lisää joustavuutta

– Merkittävintä tässä on mahdollisuus muutokseen työn arjessa: ennen työ tehtiin työpaikalla, nyt on teknologian puolesta mahdollista tehdä sitä muualtakin. Erilaisia työtehtäviä on meillä melko laaja kirjo ja muutokset koskettavat niitä eri tavoin. Siksi muutoksen johtamiselle ja pelisääntöjen luomiselle täytyy olla riittävästi aikaa, Jori Pasanen sanoo.

Uusien, ajasta ja paikasta riippumattoman työn mahdollisuuksien lisäksi hanke säästää kaupungin tietotekniikan ylläpito- ja laitehankintakuluja ja yksinkertaistaa esimerkiksi mahdollisiin kuntaliitoksiin tai organisaatiouudistuksiin liittyviä tietojärjestelmähankkeita.

– Hanke maksaa itsensä takaisin neljässä vuodessa. Kaupungin tietoteknisen henkilöstön näkövinkkelistä tarjolla on jatkossa mielekkäämpiä työtehtäviä kuin työasemalta toiselle juoksentelu vikatilanteissa. Nyt pääsemme tekemään muutoksia ja päivityksiä yhdellä työllä kaikille haluamillemme virtuaalityöpöydille, Jori Pasanen kertoo.

Hallintokunnissa virtuaalityöpöydät ovat herättäneet paljon kiinnostusta.

Patrick Simon-Bellamy, Account Manager, Atea Finland Oy, puh. 040 735 7176

Sarita Laras, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 040 503 7040

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,1 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 350. www.atea.fi