Steinar Sønsteby Atea-konsernin uudeksi konsernijohtajaksi

Claus Hougesen jättää tehtävänsä 16 vuoden jälkeen

Lehdistötiedote 31.1.2014

Atean konsernijohtaja Claus Hougesen on päättänyt jättää Atean 16 vuoden jälkeen. Atean Executive Senior Vice President Steinar Sønsteby seuraa Claus Hougesenia konsernijohtajana.

Claus Hougesen on työskennellyt Ateassa 16 vuotta, joista viimeiset seitsemän vuotta Atean konsernijohtajana. Claus Hougesenin aikana yhtiö on kasvattanut liikevaihtoaan 2,8 miljardiin euroon, henkilöstömäärä on kasvanut 6600:an ja tulos on moninkertaistunut. Yhtiö on kehittynyt paikallisesta toimijasta kansainväliseksi it-infrastruktuuriratkaisujen toimittajaksi seitsemässä maassa. Hougesen on tehnyt 27 vuoden uran tietotekniikan parissa ja nyt on tullut aika muuttaa suuntaa. Mikä tuo uusi suunta tulee olemaan – sen kertoo aika. ”Tämä on ollut erittäin innostavaa ja olen ylpeä Atean kehityksestä”, sanoo Claus Hougesen, joka jättää perinnöksi sekä taloudellisesti että kaupallisesti vakaan yhtiön, jolla on ainutlaatuinen positio pohjoismaisilla markkinoilla.

Steinar Sønsteby uudeksi konsernijohtajaksi

Atean konsernijohtajana aloittaa Steinar Sønsteby. Steinar Sønsteby (51) on työskennellyt konsernin palveluksessa vuodesta 1997 ja toiminut sekä Norjassa että Ruotsissa maayhtiöiden toimitusjohtajana.  Ennen siirtymistään lokakuussa 2012 konsernin Executive Senior Vice Presidentiksi hän oli Norjan maajohtajana vuodesta 2006. Ennen Ateaa hän toimi Skrivervik Data AS:n toimitusjohtajana.

Steinar Sønsteby on valmistunut Oslon teknillisestä korkeakoulusta, hänellä on diplomi-insinöörin tutkinto Utahin yliopistosta. Hän on lisäksi opiskellut yritystaloutta Norjan kauppakorkeakoulussa (BI) ja suorittanut Training in Management and Human Relations – opinnot  Dale Carnegie Institutessa.

Sønstebyllä on yli 20 vuoden vankka kokemus vaativista johtamistehtävistä Pohjoismaissa ja 25 vuoden kokemus tietotekniikka-alalta. Häntä arvostetaan kyvystään tasapainottaa strateginen suunnittelu ja käytännön toteutus, sekä kyvystä rakentaa kestäviä asiakassuhteita ja saada henkilökunta sitoutumaan ja innostumaan.

“Haluan kiittää Clausia ainutlaatuisesta yhteistyöstä, jota olemme tehneet 16 vuoden ajan sekä valtavasta panoksesta ja energiasta. Atea on tänä päivänä markkinajohtaja Pohjoismaiden ja Baltian alueella 2,8 miljardin euron liikevaihdollaan. Lisäksi, viime vuosien tulokset – mukaan lukien vuoden 2013 tulokset, jotka julkistamme helmikuun 5. päivä – ovat luoneet vahvan pohjan kasvullemme myös tulevaisuudessa”, Atean hallituksen puheenjohtaja ja suurosakas Ib Kunøe sanoo.

“Steinar Sønsteby on luonnollinen valinta Claus Hougesenin seuraajaksi. Steinar on saanut upeita tuloksia aikaan ja hänellä on sellaisia kykyjä ja ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä, kun viemme yhtiötämme kohti menestystä ja kehitämme strategiaamme,” sanoo Ib Kunøe.

“Minulle on kunnia ottaa vastaan konsernijohtajan tehtävä yhtiössä, josta välitän niin paljon.  Otan tehtävän vastaan innolla ja haluan jatkaa yhtiömme luotsaamista menestyksen tiellä. Tulen keskittymään siihen, että Atea pysyy edelleenkin kasvu-uralla markkinaosuuksien ja tuloksen suhteen” sanoo Steinar Sønsteby.

"Olen työskennellyt Steinar Sønstebyn kanssa siitä lähtien kun tulin Ateaan vuonna 2008. Steinar on innostava, energinen ja tuloksellinen johtaja. Toivotan Steinarille mitä parhainta menestystä uudessa tehtävässään ja odotan yhteistyömme olevan yhtä hedelmällistä kuin se on tähänkin saakka ollut", Sanoo Suomen Atean toimitusjohtaja Juha Sihvonen.

Ib Kunøe, hallituksen puheenjohtaja, Atea ASA, puh. +45 4030 8680

Steinar Sønsteby, konsernijohtaja, Atea ASA, puh. +47 930 55 655

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6600 työntekijää 82 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400.