• Atea Finland/

Tekniikka tuo ihmisen sinne, minne tarvitaan: Yhä useampi kunta on kiinnostunut vanhustenhoidossa virtuaaliratkaisuista

Lehdistötiedote 13.4.2011

Nykyaikaiset yhdistetyn viestinnän ratkaisut mahdollistavat ihmisen virtuaalisen läsnäolon siellä, missä hän ei fyysisesti ehdi olla. Tällä hetkellä yksi kuntia kiinnostavimmista tuotteista on ns. videokotipalvelu.

– Vanhustenhuollon tarpeisiin toteutetuista virtuaaliratkaisuista on ollut jo vuosia kysyntää, mutta vasta nyt esimerkiksi verkon kapasiteetti ja laitteiden hinta mahdollistavat ratkaisujen täysimittaisen hyödyntämisen, kertoo toimitusjohtaja Juha Sihvonen Suomen johtavasta it-ratkaisuja toimittavasta yrityksestä, Ateasta.

– ”Mummon” eikä vanhustenhuollossa työskentelevän pidä kokea laitteiden käyttöä vaikeana, vaan yhtä helppona kuin puhelimen. Tämän kokemuksen aikaansaamiseen on Ateassa panostettu vuosien suunnittelutyö, myyntipäällikkö Samuli Yrttimaa sanoo.

Enemmän kontakteja, vähemmän käyntejä

Ikääntyvän väestön määrän kasvu ja erityisesti kaikkein iäkkäimpien määrän kaksinkertaistuminen 30 vuodessa ovat haaste Suomen päättäjille ja palvelujärjestelmälle. Vanhustenhuollon keskeiset tulevaisuuden haasteet ovat sidoksissa siihen, miten säilyttää palvelutaso tarpeiden kasvaessa ja niukkojen voimavarojen vallitessa. Kuntien suurentuessa välimatkat pitenevät ja hoitohaasteet lisääntyvät. Virtuaaliratkaisuilla on siis kova kysyntä.

– Yleinen harhaluulo uusien ratkaisujen kohdalla on, että ne korvaavat ihmisen tai että vanhukset jäävät vielä enemmän yksin. Päinvastoin, Yrttimaa sanoo.

– Esimerkiksi yhteinen toiminta ja vertaistuki ovat uusien ratkaisujen avulla helposti toteutettavissa, samoin omaisten yhteydenpito.

Atean toteuttamilla videokotipalveluilla järjestetään helposti esimerkiksi ryhmäliikuntaa. Ohjaaja jumppauttaa yhdellä kerralla kuvaruudun kautta vaikka kymmeniä vanhuksia.

Yhteys myös ulkomaailmaan

Kun videokotipalvelu on käytössä, sitä voidaan käyttää viestimiseen vaikka huoneesta toiseen. Ei tarvita pieninäppäimisiä kännyköitä, vaan keskustelu käydään kuvaruudun välityksellä.

– Kauttamme saa myös ohjelmiston, jonka voi asentaa mihin tahansa kotikoneeseen, jolloin yhteydenpito läheiseen onnistuu myös perheen kesken yhtä helposti, Yrttimaa tarkentaa.

Videokotipalvelu toteutetaan yksinkertaisimmillaan yhdellä kosketusnäyttöisellä tietokoneella. Atea on kehittänyt ohjelmistoon ns. käyttöliittymäverhon, jonka taakse käyttäjän ei tarvitse koskaan päästä. Siten näytössä näkyy esimerkiksi vain muutama iso painonäppäin, joiden avulla voi suoraan soittaa halutulle henkilölle.

Tälläkin hetkellä videokotipalveluista on kunnissa meneillään noin 510 kilpailutusta.

Samuli Yrttimaa, myyntipäällikkö, Atea Finland Oyj, puh. 050 506 7831

Atea on johtava it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on runsaat 2,1 miljardia euroa. Konsernilla on noin 5 400 työntekijää ja 79 toimipistettä Pohjoismaissa ja Baltian maissa.