• Atea Finland/

Tuki päättyy useista Microsoftin 2000-luvun alun tuotteista: seuraavana suosittu Windows Server 2003

Microsoft päättää reilun vuoden kuluessa useiden 2000-luvun alun menestystuotteidensa tuen. Ensimmäisenä tuki raukeaa Microsoft XP:ltä huhtikuussa. Myös Suomessa yhä erittäin laajasti käytössä olevan Windows Server 2003:n tuki päättyy 14.7.2015. Tietoturvauhat ovat XP:n uhkia merkittävämpiä ja päivitysprojekti työläämpiä, joten päivityshankkeet on syytä käynnistää.

”Windows 2003 Server -palvelinalustoilla pyöritetään tyypillisesti monenlaisia työkuormia, myös esimerkiksi prosessiohjausta. Tietoturvahyökkäykset tällaiseen palvelimeen haittaavat nopeasti ja merkittävästi organisaation toimintaa”, Atean liiketoimintapäällikkö Jukka Taimisto sanoo.

Taimiston mukaan Windows Server 2003-päivityksiä hankaloittaa ja niiden kustannuksia nostaa se, että monesti näillä palvelimilla pyörii sovelluksia, jotka eivät sovi yhteen uudempien palvelinohjelmistojen kanssa. Myös kytkökset muualle it-infraan voivat olla monimutkaisia. Siksi pelkkä palvelinohjelmiston uusiminen ei riitä, vaan samalla uusiksi menee laajempi kokonaisuus. Usein Windows Server 2003 on käytössä myös käyttöliittymänsä takia. Moni lykkäsi päivitystä arastellessaan uuden käyttöliittymän opettelemista.

Päivityshankkeiden haastavuutta lisää vielä se, että osa it-osastoista on ratkonut XP:n päivitystä siirtämällä XP-pohjaiset sovellukset virtuaalikoneille, jotka pyörivät Windows Server 2003 -palvelimilla. Siksi edessä on vuoden päästä tuplatyö: XP ja Windows Server 2003 samaan aikaan. Lisäksi on huomattava, ettei pelkkä Windows XP:n virtualisointi paranna sen tietoturvallisuutta, vaan lisäratkaisuja tarvitaan.

Elinkaariajattelua tarvitaan

2000-luvun alun Microsoft -tuotteiden päivityskiireet ovat tuoneet esiin sen, että elinkaariajattelu ei ole yritys-it:ssä riittävällä tasolla. Näillä tuotteilla yritysmaailma tietoteknistyi vauhdikkaasti, mutta hankintojen jälkeen ne on jätetty elämään omaa elämäänsä. Samaan aikaan luotiin useita integroituja järjestelmiä, joihin Windows 2000 ja Windows 2003 olivat suosikkivalintoja.

”Jokaiselle tietotekniikkahankinnalle pitäisi jo päätöksentekovaiheessa miettiä suunniteltu elinkaari: mihin asti tuen saatavuuteen ja tuotteen kehittymiseen ja päivittymiseen voidaan luottaa, ja paljonko se tulee maksamaan kaikkine hankinta- ja ylläpitokuluineen elinkaarensa aikana”, Atean asiantuntija Pete Nieminen sanoo.

Atean mukaan viime aikojen mediakirjoittelu Windows XP:n tuen päättymisestä on aktivoinut päivityshankkeita jonkin verran, mutta ei vielä siinä mittakaavassa, joka vastaisi XP:tä vielä käyttävien organisaatioiden määrää.

”Windows Server 2003:n käytön yleisyyttä ei ole Suomessa tutkittu, mutta arvioimme sen olevan vähintään samaa luokkaa kuin XP:ssä. XP:n päivittämiseen on kannustanut jonkin verran työasemien vaihtaminen uudempiin. Sen sijaan työkuormansa luotettavasti hoitava Windows Server 2003 -palvelin on saanut jäädä konesaliin. Filosofiana on usein ollut, ettei toimivaa pidä alkaa korjata”, Nieminen sanoo.

Atea selvitti viime vuoden lopussa yhdessä Marketvision kanssa, että Windows XP on käytössä noin 40 %:ssa suomalaisyrityksistä ja julkishallinnon organisaatioista.

Päivitä, eristä ja suojaa

Atea suosittelee, että Windows Server 2003:n päivitysprojektit käynnistetään jo nyt kartoittamalla, mitä tällä alustalla pyöriviä palveluita yrityksellä on. Monissa yrityksissä myös peruspalveluita pyörii näillä alustoilla. Ne tulee päivittää ensimmäisenä, sillä niistä on helpointa aloittaa. Osa päivityshankkeista on yksinkertaisia, esimerkiksi yksittäistä infrapalvelua tai sovellusta pyörittävän dedikoidun palvelimen kohdalla. Saatavilla on virtualisointialustoja, joilla voidaan testata tällaisten ympäristöjen päivittämistä. Virtualisointialustaan voidaan joskus rakentaa testausta varten myös laajempi kokonaisuus.

”Osassa tapauksista joudutaan aloittamaan ikääntyneen bisnessovelluksen korvaamisesta. Integroiduissa järjestelmissä muutosprojekti on usein pitkä, koska toteutukseen tarvitaan usean osa-alueen ymmärrystä ja osaamista”, Jukka Taimisto sanoo.

Aina korvaavaa sovellusta ei löydy. Silloin strategia muuttuu eristämiseen ja suojaukseen: Windows Server 2003 -palvelimet eristetään ulkomaailmasta yrityksen sisäverkkoon niin hyvin kuin on mahdollista. Saatavilla on tietoturvatuotteita, joilla nämä palvelimet suojataan sisältäpäin.

”Nämä toimenpiteet ovat viimeisiä oljenkorsia, kun oikeasti ollaan siinä tilanteessa, ettei tarvittavia vanhoja sovelluksia ja palveluita sekä palvelinalustaa saada uusittua ennen tuen päättymistä. Niillä ostetaan lisäaikaa eikä niitä ole tarkoitettu pysyväisratkaisuiksi”, Taimisto neuvoo.

Pete Nieminen, Executive Advisor, Atea Finland Oy, puh. 050 463 6969

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6600 työntekijää 82 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Asiantuntijamme neuvovat asiakkaitamme it-ympäristönsä kehittämisessä ja teemme yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,8 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. Suomessa atealaisia on noin 400.