• Atlas Copco/

Atlas Copcon uusi muuttuvanopeuksinen generaattori siirtää polttoaineen huonon hyötysuhteen ja alhaisten kuormien ongelmat historiaan

Polttoaineenkulutuksen heikko hyötysuhde ja muuttuvien kuormien hallinnan ongelmat jäävät menneisyyden murheiksi Atlas Copcon esittelemän uusimman siirrettävien QAS-generaattorien malliston myötä - QAS 60/35 VSG Variable Speed Generator (muuttuvanopeuksinen generaattori) asettaa uudet merkkipaalut käyttökustannusten säästön, suorituskyvyn ja luotettavuuden osalta.

Sergio Salvador, Atlas Copco Power and Flow -liiketoimintaryhmän Product Manager kommentoi: "QAS 60/35 -mallistossa käytetty Atlas Copcon oma Variable Speed Generator (VSG) -tekniikka poistaa kokonaan generaattorin pienellä kuormalla käyttämiseen liittyvät riskit, kuten sylinterien lasittuminen, sylinterin pinnan kiillottuminen, runsas karstaantuminen, suuri öljynkulutus, alhaiset palotapahtuman lämpötilat ja palamaton polttoaine."

Käyntinopeusalueella 950–2 550 r/min nopeutta automaattisesti ohjaavan QAS 60/35 VCG -mallien ylivoimainen suorituskyky pienillä kuormilla mahdollistaa yhdessä integroidun energianvarastointijärjestelmän kanssa jopa 40 % polttoaineen säästön tavanomaisiin kiinteänopeuksisiin generaattoreihin verrattuna. Samalla se auttaa parantamaan luotettavuutta käyttökohteissa, joissa keskimääräinen kuorma on alle 20 %, kuten rakennusprojekteissa, ulkoilmatapahtumissa tai tietoliikennekäytössä. Integroitu energianvarastointijärjestelmä auttaa suurentamaan huipputehokapasiteettia 70 prosenttia, jolloin suorituskyky vastaa 60 kVA:n päätehogeneraattoria. Lisäksi käyttäjät voivat pienentää hiilijalanjälkeään QAS 60/35 VSG -generaattorien avulla, sillä ne mahdollistavat jopa 40 % pienemmät CO2-päästöt.

Eurooppalaisten päästöstandardien kanssa täysin yhteensopiva, plug-and-play-kytkettävä ja ympäristöystävällinen QAS 60/35 VSG on koteloitu kestävään, ääntä vaimentavaan Zincor-teräskoteloon, joka on jopa 55 % vastaavia yksiköitä pienempi, ja se on huomattavasti OND 2000/14/EC -äänisäädöksiä hiljaisempi.

QAS 60/35 tuottaa operaattoreille paremman käyttöasteen, tuottavuuden ja liikevoiton huollon tehokkuuden ja moottorin pidemmän käyttöiän avulla. Vaativaan käyttöön suunniteltu polttoaineen suodatusjärjestelmä ja vedenerotin mahdollistavat jopa 500 tunnin huoltovälin. Moottorin käyttöikää on vastaavasti pidennetty kaksivaiheisen ilmansuodatuksen ja turvapatruunan ominaisuuksien avulla.

Uuden QAS 60/35 VSG -generaattorin avulla asiakkaat voivat myös pienentää laitekalustoaan, sillä yksi laite voi korvata jopa kuusi tyypillistä 9–60 kVA:n kiinteänopeuksista generaattoria.

QAS 60/35 VSG:n 1:1-moottorinkäynnistyskapasiteetti tekee siitä ihanteellisen suuren käynnistysvirran lähteen rakennustyökalujen, nosturien,  pumppujen tai sähkökompressorien kaltaisten työmaan laitteiden moottorikäytöille. Lisäksi sen tuottama vakaa taajuus ja jännite tekevät siitä helpon valinnan esimerkiksi elektronisten laitteiden kaltaisille herkille kuormille.

"QAS 60/35 -generaattorin muista erottuvia ominaisuuksia ovat erityisesti alhaisen kuorman käytön mahdollistava VSG-tekniikka ja generaattorin kytkettävyys. Tämä uusin lisäys on modulaarisen rakenteensa ja rinnakkaiskäyttökykynsä ansiosta verrattoman joustava, sillä sen voi kytkeä useisiin generaattoreihin mahdollisimman yksinkertaisesti optimaalinen teho säilyttäen," Sergio Salvador sanoo.

Lisätietoja antaa:

Eemeli Erola, Tuotepäällikkö, Atlas Copco Power Technique Nordic
Puhelin: +358408604922, Sähköposti: eemeli.erola@atlascopco.com

Linda Ekwall, Marketing Communications Manager, Atlas Copco Power Technique Nordic
Puhelin: 08 743 8316, Sähköposti: linda.ekwall@atlascopco.com

Atlas Copco on maailman johtava kestävän kehityksen vaatimukset täyttävien tuottavuusratkaisujen tarjoaja. Konserni palvelee asiakkaita innovatiivisilla kompressoreilla, tyhjiöratkaisuilla, ilmankäsittelyjärjestelmillä, rakennustyömaa- ja kaivoskoneilla, sähkötyökaluilla ja kokoonpanojärjestelmillä. Atlas Copco kehittää tuotteita ja palveluita, joissa keskitytään tuottavuuteen, energiatehokkuuteen, turvallisuuteen ja ergonomiaan.  Yritys perustettiin vuonna 1873 Tukholmassa. Se toimii maailmanlaajuisesti yli 180 maassa. Vuonna 2016 Atlas Copcon liikevaihto oli  101 miljardia Ruotsin kruunua (11 miljardia euroa). Henkilöstön määrä oli noin 45 000. Lisätietoja on osoitteessa www.atlascopcogroup.com.

Atlas Copcon Power Technique -liiketoiminta-alue tarjoaa ilma-, sähkö- ja virtausratkaisuja siirrettävien kompressorien, pumppujen, valaistustornien ja generaattorien kaltaisten tuotteiden avulla sekä useita täydentäviä tuotteita. Lisäksi se tarjoaa vuokrauskäyttöön tarkoitettuja koneita ja palveluita globaalin verkoston avulla. Kauaskatseisten innovaatioiden avulla Power Technique toimittaa kestävän kehityksen vaatimukset täyttäviä tuottavuutta parantavia ratkaisuja useille toimialoille, kuten rakennusala, valmistava teollisuus sekä öljyn- ja kaasunetsintäporaus. Liiketoiminta-alueen pääkonttori sijaitsee Antwerpenissa Belgiassa. Tärkeimmät tuotekehitysyksiköt ja tuotantolaitokset sijaitsevat Euroopassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa.

Portable Air on Atlas Copcon Power Technique -liiketoiminta-alueen liiketoimintaryhmä. Tämä liiketoimintaryhmä suunnittelee, valmistaa ja markkinoi laajaa siirrettävien energiatehokkaiden kompressorien ja kädessä pidettävien purkutyökalujen valikoimaa sekä teollisuudelle tarkoitettuja ratkaisuja, kuten suurpainetehostimia ja laadukkaita paineilmalaitteita. Tuotteita käytetään useilla toimialoilla, kuten rakennustyömailla, kaivoksissa sekä öljy- ja kaasualalla. Lisäksi niitä vuokrataan. Liiketoimintaryhmän pääkonttori sijaitsee Antwerpenissa Belgiassa. Tärkeimmät tuotekehitysyksiköt ja tuotantolaitokset sijaitsevat Euroopassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Pohjois-Amerikassa.

Power and Flow on Atlas Copcon Power Technique -liiketoiminta-alueen liiketoimintaryhmä. Liiketoimintaryhmä suunnittelee, valmistaa ja markkinoi kattavaa valikoimaa siirrettäviä energiatehokkaita generaattoreita, valaisutorneja ja pumppuja sekä lisävarusteita ja liitäntäratkaisuja. Tuotteita käytetään useilla toimialoilla, kuten rakennustyömailla, teollisuudessa, kaivoksissa ja vedenpoistossa. Lisäksi niitä vuokrataan.

Avainsanat:

Lainaukset