A-Rehu lopettaa soijan käytön sikarehuissa

Atria on sitoutunut hiilineutraaliin ruokaketjuun. Merkittävä askel kohti tätä tavoitetta on tuontisoijan korvaaminen muilla rehuvalkuaisilla. A-Rehu on  aloittanut täysin soijattoman emakoiden ja välitysporsaiden ruokintakokeen Westfarmin tilalla Maalahdessa.

Soija korvataan tilalla ohravalkuaisrehulla ja muilla valkuaislähteillä kuten kotimaisella rehuherneellä. Soijan käytöstä luopuminen pienentää merkittävästi sianlihan hiilijalanjälkeä.

- Soijattoman ruokinnan vaikutukset pienentävät Envitecpolisin laskelmien mukaan hiilidioksidipäästöjä koko ketjussa arviolta jopa yli 40 prosenttia, kertoo kehityspäällikkö Niina Immonen Atria Sika -ketjusta.

Kokeessa tutkitaan myös probioottien vaikutusta mikrobitasapainoon ja tehostetaan eläimen omaa vastustuskykyä.

- Rehustuksen suhteen tulokset täysin soijattomasta ruokinnasta nähdään nopeasti; syövätkö emakot hyvin, lypsävätkö kuten ennenkin ja kasvavatko porsaat normaalisti, kertoo Lasse Åberg, A-Rehun myyntijohtaja.

Vuoden kestävä koe antaa koko sikaketjun käyttöön paljon dataa hyödynnettäväksi. Tarkoitus on viedä tulokset mahdollisimman nopeasti käytännönläheisen tutkimuksen kautta koko ketjun käyttöön.

- Työ kohti täysin soijatonta sikaketjua on aloitettu vähiten haasteellisimmasta ruokittavasta eli lihasioista jo vuosia sitten. Jo nyt kaikista lihasioistamme 50 % ruokitaan ilman soijaa. Vieroitettujen porsaiden soijatonta ruokintaa on kehitetty Atrian alkutuotannossa jo useammassa ruokintakokeessa hyvin tuloksin.

- Kun sekä tiineiden että imettävien emakoiden soijattomasta ruokinnasta saadaan hyvät tulokset, koko sikaketjumme on täysin soijaton, Åberg linjaa.

Lisätietoja: Lasse Åberg, myyntijohtaja, A-Rehu Oy, puh. 0400 865 923, lasse.aberg@atria.com

A-Rehu on suomalaisten tuottajien omistama rehuvalmistaja ja viljakaupan ammattilainen. Olemme rehualan edelläkävijä ja kotieläintilojen kumppani, joka kehittää jatkuvasti uusia kotimaisia ruokintaratkaisuja. A-Rehu tarjoaa osaamisensa, rehut ja muut tuotantopanokset kannattavan suomalaisen kotieläintuotannon tueksi. A-Rehu on tärkeä osa Atrian jäljitettävää ketjua, jonka tehtävänä on tuottaa maailman puhtainta kotimaista ruokaa pellolta pöytään.