A-Rehun nautarehut ovat nyt soijattomia

A-Rehulla on tehty jo pitkään töitä soijan käytön vähentämiseksi kotieläinten ruokinnassa. Nautarehuissa soijaa on tähän astikin käytetty vain vähän, ja esimerkiksi lihanaudat ja emolehmät on ruokittu jo vuosia ilman soijaa. Nyt soija vaihtui rypsiin niissä muutamassa nautarehutuotteessa, joissa sitä on tähän asti käytetty. Nauta on siten ensimmäinen eläinlaji, joka A-Rehun rehuja käytettäessä ruokitaan kokonaan ilman soijaa.

Soijan käyttö broilereiden ja sikojen ruokinnassa on viimeisten vuosien aikana vähentynyt myös merkittävästi. Broilereiden rehuissa soijaa on käytetty parin viime vuoden aikana selvästi aiempaa vähemmän, pitkälti kuoritun kauran ja herneen ansiosta. A-Rehun sikarehukonsepti taas perustuu vuosien työhön ohravalkuaisrehun ja muiden sivujakeiden hyödyntämisessä - perinteiseen, soijaan perustuvaan, ruokintaan verrattuna soijaa käytetään puolet vähemmän. Suomessa soijaa on käytetty aina vähemmän kuin maailmalla, sillä kotimainen vilja on hyvin valkuaispitoista. A-Rehun käyttämä soija on Pro Terra -sertifioitua tai vastaavat vastuullisuuskriteerit täyttävää.

Soijan käyttö eläinten ruokinnassa keskusteluttaa paljon ja osa alan muista toimijoista on myös luopunut sen käytöstä. A-Rehun tuotteissa soija korvataan pääasiassa rypsillä, rapsilla, härkäpavulla ja herneellä. A-Rehu tekee yhteistyökumppaniensa kanssa aktiivisesti töitä valkuaiskasvien viljelyn kehittämiseksi, sillä näin yhä suurempi osa tarvittavasta valkuaisesta saadaan suomalaisilta pelloilta. Työ tuottaa jo tulosta ja tälle kasvukaudelle tehtiin runsaasti herneen ja härkäpavun viljelysopimuksia. Tulevaisuudessa tarvitsemme perinteisten rehuviljojen lisäksi yhä enemmän hernettä ja härkäpapua tehtaallemme Koskenkorvalle ja suoraan tiloille välitettäväksi.

Lisätietoja: Ilkka Ala-Fossi, hankinta- ja tuoteryhmäjohtaja, p. 0400 615 885

A-Rehu on suomalaisten tuottajien omistama rehuyhtiö, joka valmistaa, myy ja markkinoi rehuja nauta-, sika- ja broileritiloille. A-Rehun toiminnassa on aina ollut keskeistä tilojen onnistuminen ja tuotantotulokset. Yrityksellä on pitkä historia ja paljon osaamista kotieläinten komponenttiruokinnasta, eli elintarviketeollisuuden sivutuotteiden hyödyntämisestä kotieläinten rehuna. A-Rehu on osa Atria-konsernia.