A-Rehun uusi rehutehdas Koskenkorvalla investointi hiilineutraaliin ruokaketjuun: possun ja kanan lihan hiilijalanjälki pienenee merkittävästi

A-Rehun uusi rehutehdas Koskenkorvalla investointi hiilineutraaliin ruokaketjuun: possun ja kanan lihan hiilijalanjälki pienenee merkittävästi

Atrian tytäryhtiö A-Rehu käynnisti reilu vuosi sitten siipikarjarehun uuden valmistuslinjan rakennustyöt Koskenkorvan rehutehtaalla. Nyt investointi on valmis ja Koskenkorvalla vietetään laajennusosan avajaisia perjantaina 13.3.2020. Uusi rehutehdas tuo lisää kapasiteettia kotimaisten valkuaisrehujen valmistukseen.

Atrian tavoitteena on hiilineutraali ruokaketju, ja eläinten rehustuksella voidaan merkittävästi vaikuttaa lihan hiilijalanjälkeen. Nyt käyttöönotettava uusi valmistuslinja mahdollistaa kotimaisten valkuaisrehujen jalostuksen broilereiden ja sikojen rehuksi. Tämän ansiosta kaikki Atrian lihasikaketjun lihasikalat voivat jatkossa hankkia sioilleen täysin soijattomat rehut.

Envitecpolis Oy teki viime vuoden lopulla hiilijalanjäljen laskentaa atrialaisilla broileri-, sika- ja nautatiloilla. Laskenta osoitti, että atrialaisen possun ja kanan lihan hiilijalanjälki on peräti 40 prosenttia ja naudan lihan jopa 70 prosenttia kansainvälistä keskiarvoa pienempi.

- Tämä uusi investointi mahdollistaa sen, että voimme lähivuosina luopua kokonaan tuontisoijasta rehujen valkuaisainelähteenä. Nyt pystymme jalostamaan kotimaisista raaka-aineista, lähinnä rehuherneestä ja härkäpavusta, valkuaisrehua tuotantoeläimille, kertoo A-Rehun toimitusjohtaja Reijo Flink

- Tavoitteenamme on korvata soija kotimaisilla vaihtoehdoilla broilerin ja sian rehuissa, ja siten edelleen pienentää kanan ja possun lihan hiilijalanjälkeä jopa 15 prosenttia. Tämä on merkittävä askel Atrian tavoitteessa kohti hiilineutraalia lihantuotantoa, toteaa Flink.

A-Rehu on panostanut viime vuosina voimakkaasti kotimaisten valkuaiskasvien viljelyn edistämiseen. Herneen viljelypinta-ala on vuodesta 2018 tuplaantunut ja ennuste on, että vuonna 2020 pinta-ala saattaa jopa kolminkertaistua.

A-Rehun Koskenkorvan rehutehtaan valmistuskapasiteetti kasvaa investoinnin myötä noin 30 prosenttia kaikissa rehulajeissa: naudan-, sian- ja siipikarjanrehuissa. Investoinnin toteutti atrialaisten maatalousyrittäjien omistama Suurusrehu Oy.

Lisätietoja antaa A-Rehun toimitusjohtaja Reijo Flink, puh 040 510 6009.

Lisätietoja Atrian lihantuotannon hiilijalanjäljestä: