Atria edelläkävijä kansallisessa naudan hiilijalanjälkilaskennassa

Atria on Valion kanssa rakentanut lihanauta- ja emolehmätiloille soveltuvan Carbo® ympäristölaskurin. Nyt Carbo® laskuri tuodaan kaikkien Atrian sopimustuotantotilojen käyttöön. Laskurin avulla Atrian 1 200 naudanlihan tuotantoon erikoistunutta sopimustilaa voivat laskea oman tilansa ilmastovaikutukset ja selvittää tehokkaimmat toimet niiden pienentämiseksi.

Atria aloitti yhteistyössä Valion ja Luonnonvarakeskuksen kanssa kehittämään nautatilojen hiilijalanjäljen kansallista laskentamallia vuonna 2022. Vuoden 2023 aikana naudanlihan tuotannon ympäristövaikutuksia on laskettu 70 atrialaisella sopimustilalla, mikä on kasvattanut naudanlihan hiilijalanjälkitiedon kattavuutta.

Atrialaisen suomalaisen naudanlihan hiilijalanjälki on edelleen 52 prosenttia pienempi verrattuna kansainväliseen keskiarvoon.

– Olemme ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Suomessa mukana kansallisen laskentamallin rakentamisessa ja saamme olla todella ylpeitä koko ketjun tekemästä työstä. On paljon helpompi kehittää tuotantoa, kun tiedämme lukujen kautta mihin keskittyä, summaa Atrian naudanlihan hankinnasta vastaava johtaja Sinikka Hassinen

– Atrian tavoitteena on tuoda naudanlihan kuluttajapakkauksiin tuotekohtainen hiilijalanjälkimerkintä. Suomalaiset kuluttajat tiedostavat yhä paremmin ruuan ympäristövaikutukset ja hiilijalanjäljen merkitseminen on yksi tapa palvella kuluttajia entistä paremmin. Olemme sitoutuneet aktiivisesti vähentämään ympäristövaikutuksia niin omassa tuotannossamme kuin myös koko ruokaketjussa perhetilalta pöytään,​ jatkaa Hassinen.

Atrian tavoitteena on olla vastuullisuuden edelläkävijä alallaan. Ilmastonmuutos on aikamme suurin globaali haaste, joka koskettaa suuresti myös Suomea ja suomalaisia. Atrian iso tavoite on hiilineutraali ruokaketju.

Lisätietoja antaa Sinikka Hassinen, Atrian naudanlihan hankinnasta vastaava johtaja, puh. 040 643 1991, sinikka.hassinen@atria.com