Atria haluaa kaikki sikatilat antibioottivapaaseen tuotantoon

Atrian sikaketju aloittaa siirtymisen kohti laajempaa antibioottivapaata tuotantoketjua lokakuussa 2022 avaamalla antibioottivapaan tuotannon kaikille Atrian sianlihan tuottajille. Konkreettisena tavoitteena on, että kaikki Atrian sikatilat ovat laadukkaan antibioottivapaan tuotantomuodon piirissä kolmen vuoden sisällä.

Kaiken kokoiset tilat Atrian sikaketjussa voivat nyt liittyä antibioottivapaan tuotantoketjun tuottajiksi. Antibioottivapaata tuotantoa on päätetty laajentaa vastaamaan paremmin toimintaympäristöstä kumpuaviin tarpeisiin lokakuusta 2022 alkaen. Tämän laajentamisen mahdollistaa pitkäjänteinen tuotannonohjauksen kehitystyö.

– Tällä uudistuksella pyrimme vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden, niin kuluttajien kuin viennin, tarpeisiin. Tulevaisuudessa haluamme myös pystyä paremmin kertomaan koko arvoketjun vastuullisuudesta ulospäin ja myös tämän eteen alamme tehdä töitä yhdessä tuottajien kanssa. Vain vastaamalla toimintaympäristön odotuksiin voi lihaketjumme menestyä, toteaa Atria Sika -ketjun johtaja Jaakko Kohtala.

Todennetusti antibioottivapaan sianlihan tuotantoketjun rakentaminen aloitettiin yhteistyössä tuottajien kanssa vuonna 2018. Siitä asti antibioottivapaassa tuotantoketjussa on ollut mukana noin 30 prosenttia Atrian sikatiloista. Antibiootittomuudella on ollut merkittävä rooli lisäarvotekijänä suomalaisen possun kotimaisessa markkinassa ja sen merkitys on kasvussa myös viennissä.

Tämä on hieno, laadukkaan yhteistyön tulos. Nyt on aika lähteä kehittämään tätä ainutlaatuista tarinaa eteenpäin entistä laajemman tilajoukon kanssa, mutta myös kiittää niitä tiloja, joiden kanssa tätä työtä on yhdessä tehty ja kehitetty, summaa Kohtala.

Työ antibioottivapaan tuotannon laajentamiseksi on vasta aluillaan, mutta tavoitteet ovat korkealla. Tavoitteena on, että kaikki atrialaiset sikatilat kuuluisivat todennettavissa olevaan antibioottivapaaseen tuotantoon vuoden 2025 loppuun mennessä.

Lisätietoja: Jaakko Kohtala, johtaja, Atria Sika -palvelut, jaakko.kohtala@atria.com, p. 040 643 2898