Atria käynnistää pelisuunnittelukilpailun – haussa uudenlainen ravitsemuspeli lapsille

Atria on avannut Terve, peli! -pelisuunnittelukilpailun, jossa haetaan parasta peli-ideaa uuteen lapsille suunnattuun oppimispeliin. Atria osallistaa suomalaiset korkeakouluopiskelijat oppimispelin ideointiin ja antaa opiskelijoille mahdollisuuden tuoda esille osaamistaan. Kilpailun voittajaidean pohjalta toteutettava oppimispeli julkaistaan syksyllä 2014.
Pelin tavoitteena on auttaa lapsia oivaltamaan ravitsemukseen liittyviä hyviä käytäntöjä osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Atria haluaa kantaa kortensa kekoon suomalaisten lasten hyvinvoinnin ja terveiden elämäntapojen puolesta – uudella, innovatiivisella ja hauskalla tavalla yhdessä suomalaisten opiskelijoiden kanssa. Terve, Peli! -kilpailu on osa suunnitteluprosessia, jossa luodaan uusi oppimispeli 9-12-vuotiaille lapsille.
Pelin avulla Atria haluaa edistää omalta osaltaan suomalaislasten hyvinvointia ja kannustaa lapsia omaksumaan monipuolisen ruokavalion sekä ruokarytmin tärkeyden.

Peli on lapsille luontainen ja kiinnostava ympäristö tutustua niinkin vakavaan asiaan kuin ravitsemukseen. Pelin elämyksellisyys auttaa lapsia oivaltamaan ravinnon merkityksen hauskalla ja opettavaisella tavalla.

"Hyvin suunniteltu peli tarjoaa elämyksiä ja motivoi pelaajaa, ja onkin mielenkiintoista nähdä miten ravitsemusteemat liitetään kilpailun peleihin", toteaa pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistosta.

Suunnittelukilpailu on osa oppimispelin suunnittelua

Suunnittelukilpailulla Atria haluaa myös nostaa esille Suomessa vahvassa kasvussa olevaa pelialan osaamista osallistamalla nuoria osaajia mukaan oppimispelin suunnitteluun.

”Osallistaminen on meille menetelmänä verrattain uusi ja odotamme mielenkiinnolla tuoreita näkemyksiä siitä, miten suomalaiset tulevat huippuosaajat viestisivät pelillistämisen keinoin lapsille ravitsemuksesta”, kertoo Atrian viestintäpäällikkö Hanne Kortesoja.

Pelin suunnittelukilpailun ensimmäinen vaihe on avoinna 2.9.–31.10.2013. Ensimmäisessä vaiheessa toimitetuista ideoista tuomaristo valitsee kymmenen parasta joulukuun alussa järjestettävään ideoiden esittelytilaisuuteen. Tilaisuudessa opiskelijat pääsevät esittelemään ideansa tuomaristolle, joka valitsee kolme parasta ideaa kilpailun finaalikierrokselle. Kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus äänestää finalisteista suosikkiaan yleisöäänestyksessä. Voittajaidean pohjalta tehtävä peli julkaistaan syksyllä 2014. Kilpailun voittaja palkitaan 2 500 euron rahapalkinnolla.

Lisätietoja kilpailusta ja osallistumisohjeet: http://www.kokkaamo.fi/Pelikokkaamo/

Lisätiedot:
Hanne Kortesoja, viestintä- ja IR-päällikkö