Atria nostaa vuoden 2021 liikevoitto-ohjeistustaan

Atria Oyj Sisäpiiritieto 14.6.2021, klo 17.30

Atria nostaa vuoden 2021 liikevoitto-ohjeistustaan

Atria nostaa vuoden 2021 liikevoitto-ohjeistustaan ja arvioi oikaistun liikevoiton olevan 41 - 48 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).

Syy liikevoittoennusteen parantamiselle on alkuvuoden aikana lisääntynyt sianlihan vienti Suomesta Kiinaan, myynnin suotuisa rakenne ja kustannusten hallinta. Lisäksi 30.4.2021 myydyn OOO Pit-Productin operatiivisen toiminnan negatiivinen vaikutus konsernin liiketulokseen jäi ennustettua lyhytaikaisemmaksi. Loppuvuoden tuloskehitykseen vaikuttavat eri myyntikanavien kysynnän kehittyminen, viennin kannattavuus sekä kustannusinflaation vaikutukset.

Ohjeistuksessa päivitettiin liikevoiton kehitystä kuvaava lause sekä OOO Pit-Productin myynnistä kertyneiden muuntoerojen määrä. Muilta osin ohjeistus on pysynyt ennallaan.

Päivitetty ohjeistus:
Vuonna 2021 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 41 - 48 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).

liiketoimintojen lopettamiskulut. Tällainen liiketulokseen vaikuttava erä on OOO Pit-Productin myynnistä aiheutunut muuntoerokirjaus -45 miljoonaa euroa, joka kirjattiin kaupan lopullisen toteutumisen myötä.

Atria toimii pääasiallisesti vähittäiskauppa- ja Food Service -markkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Globaalien lihamarkkinoiden voimakkaat ja nopeat muutokset vaikuttavat entistä vahvemmin yhtiön kehitykseen ja heikentävät ennustettavuutta.

Siipikarjalihan kulutuksen arvioidaan edelleen kasvavan, samalla kun punaisen lihan kulutus hieman pienenee. Atria on lisännyt lihan vientiä, ja esimerkiksi sianlihan viennin Kiinaan arvioidaan edelleen kasvavan vuoden 2021 aikana.

Vuonna 2020 alkanut ja edelleen vuoden 2021 alussa jatkunut koronaviruspandemia on aiheuttanut elintarviketoimialalla voimakkaita ja nopeita muutoksia toimintaympäristöön. Tämä on vaikeuttanut yhtiön kehityksen ennustettavuutta. Atrian liiketoimintaan liittyviä välittömiä vaikutuksia ovat olleet esimerkiksi ravintolatoimintaan ja julkisiin ruokapalveluihin kohdistetut kansalliset rajoitukset, jotka vähentävät myyntiä Food Service -asiakkaille. Koronaviruspandemian vallitessa arkiruuan merkitys on vahvistunut. Kuluttajien ostovoiman mahdollinen heikentyminen vaikuttaa myös ruokaostoksiin ja voi muuttaa Atrian tuotteiden myynnin rakennetta epäsuotuisaksi.

Aiemmin julkaistu ohjeistus oli:
Vuonna 2021 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 37 - 43 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).

Oikaistu liikevoitto määritetään oikaisemalla tuloslaskelman liikevoittoa olennaisilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä. Näitä voivat olla esimerkiksi tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomat tapahtumat kuten toiminnan uudelleenjärjestelyt, liiketoimintojen myynneistä johtuvat myyntivoitot ja -tappiot, arvonalentumiset sekä merkittävien liiketoimintojen lopettamiskulut. Tällainen liiketulokseen vaikuttava erä on toteutuessaan OOO Pit-Productin myynnistä aiheutuva muuntoerokirjaus. Pit-Productiin liittyvien kertyneiden muuntoerojen määrä 31.12.2020 oli noin -45 miljoonaa euroa. Muuntoerokirjaukset riippuvat Ruplan kurssin kehityksestä ja ne tehdään kaupan lopullisen toteutumisen myötä.

Atria julkistaa vuoden 2021 puolivuosikatsauksen 20.7.2021 noin klo 8.00.

Lisätietoja antaa Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn, p. 0400 684224.

Juha Gröhn

Nasdaq OMX Helsinki Oy