Atria pienentää naudanlihan ympäristövaikutuksia siitossonnien rehuhyötysuhteen mittauksella

Atria on edelläkävijä suomalaisen naudanlihan tuotannon kehittämisessä ja hyödyntää nyt ensimmäisenä toimijana Suomessa siitossonnien rehuhyötysuhteen tutkimusta naudanlihan tuotannon ympäristövaikutusten pienentämisessä.

- Mittaamalla siitossonnien rehuhyötysuhde ja valitsemalla systemaattisesti paremman rehuhyötysuhteen omaavat sonnit seuraavan sukupolven isiksi voidaan naudanlihan tuotannon ympäristövaikutuksia pienentää merkittävästi. Mittaustilastot osoittavat että, esimerkiksi metaanipäästöjä pystytään pienentämään jopa 30 prosenttia oikeilla jalostusvalinnoilla, kertoo kehityspäällikkö Susanna Vehkaoja.

Kaksisataa siitossonnikokelasta viidestä eri rodusta (angus, hereford, charolais, limousin ja simmental) osallistui rehuhyötysuhteen mittaukseen viime talven aikana. Jalasjärveläisen Mikko Peuran sonnikasvattamossa toteutettu mittauskoe on ainoa laatuaan Suomessa.

- Atrian tavoitteena on hiilineutraali ruokaketju ja uusia mittaustuloksia hyödyntämällä olemme jälleen askeleen lähempänä tavoitettamme. Pystymme pienentämään nautakarjan rehunkulutusta heikentämättä tuotostasoa. Tämä tarkoittaa osaltaan pienempää tuotannon ympäristövaikutusta. Nyt voimme ensimmäistä kertaa myydä liharotuisia siitossonneja, joilta on yksilöllisesti mitattu rehuhyötysuhde, sanoo Vehkaoja.

Lue lisää siitossonnien rehuhyötysuhteesta: www.atriatuottajat.fi/siitossonnikasvattamo

Lisätietoja antaa kehityspäällikkö Susanna Vehkaoja, Atria Nauta, puh. 040 750 5167, susanna.vehkaoja@atria.com