Atria tukee Ronald McDonald Lastensäätiön toimintaa lahjoittamalla 25 000 euroa Vihreän Talon maalaukseen

Lehdistötiedote 11.5.2021, klo 11.00

Atria tukee Ronald McDonald Lastensäätiön toimintaa lahjoittamalla 25 000 euroa Vihreän Talon maalaukseen

Atria tukee lapsiperheiden hyvinvointia ja osallistuu Ronald McDonald Lastensäätiön Vihreän Talon maalaushankkeeseen. Vakavasti sairaiden lasten perheet voivat asua talossa kodikkaassa ja turvallisessa ympäristössä lähellä HUS:n uutta lastensairaalaa. Atria lahjoittaa hankkeeseen 25 000 euroa.

- Kun perhettä kohtaa lapsen sairastuminen, kaikki tuki perheille on arvokasta. Ronald McDonald Lastensäätiö tarjoaa konkreettista apua ja Atria haluaa olla mukana tässä tärkeässä hankkeessa, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

Ihamäen talon tarina

Vihreä Talo, alkuperäiseltä nimeltään Ihamäen talo, on alun perin kotoisin Nurmosta Etelä-Pohjanmaalta. Ihamäen talo Nurmon kirkonkylässä rakennettiin vuonna 1844 maataloustilan päärakennukseksi. Talon viimeiset asukkaat sen alkuperäisellä paikallaan olivat Matti ja Maija Ala-Penttilä, jotka asuivat tilalla aina 1970-luvun puoliväliin asti.  Ala-Penttilät olivat aikanaan Atrian edeltäjän Itikka osuuskunnan lihantuottajia. Myöhemmin talo purettiin tiejärjestelyiden alta ja hirret myytiin eteläpohjalaiselle hirsirakentajalle. Ronald McDonald Lastentalosäätiö osti hirret Vihreän talon rakentamista varten.

Ihamäen talo on jo vuodesta 1844 tarjonnut kodin usealle sukupolvelle Nurmon kirkonkylässä – nyt se jatkaa elämäänsä Vihreänä talona Ronald McDonald kylässä. Ihamäen talon seinät ovat nähneet ja kuulleet vuosien saatossa monenlaisia tarinoita, ihmisten iloja ja suruja, veisuuta ja soittoa. Useat sukupolvet - isät, äidit, mummat, paapat, miniät ja vävyt ovat asuneet Ihamäen talon hirsien suojassa.

Lue talon tarina Atrian verkkosivuilta: https://bit.ly/3y31azV

Niilo Ala-Penttilän tarina

Ihamäen talossa syntyi ja nuoruutensa asui myös Niilo Ala-Penttilä. Niilo oli kova urheilumies ja harrasti painia. Niilo voitti useita mestaruuksia maakuntatasolla ja löytyypä häneltä myös useita Suomenmestaruusmitaleita. Kirkkaimpana on vuonna 1937 voitettu vapaapainin Suomenmestaruus sarjassa 72 kg.

Kun talvisota syttyi vuoden 1939 lopulla, myös Niilo lähti sotaan. Äyräpään kirkonmäen taistelussa maaliskuussa 1940 kaatui yli 40 nurmolaista – parikymppinen Niilo Ala-Penttilä oli yksi heistä. Nuoren miehen elämä katkesi traagisesti ja suru oli suuri Ihamäessä.

Ylistarolainen Kimmo Ala-Penttilä luovuttaa isosetänsä Niilo Ala-Penttilän painimitalit muistoesineeksi Vihreään taloon.

- Haluan, että isosetäni Niilon tarina kulkee näin Vihreän talon mukana. Tämä on samalla kunnianosoitus kaikille nuorille miehille ja sotaveteraaneille, jotka hengellään puolustivat Suomea talvi- ja jatkosodassa. Ronald McDonald Lastensäätiö tekee arvokasta työtä. Kun sairaus kohtaa perheen, kaikki tuki on tärkeää, sanoo Kimmo Ala-Penttilä.

Lisätietoja antaa Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino, puh. 040 580 1210.

Lataa tästä linkistä Vihreän Talon kuvat ennen ja nyt: http://materialbank.atria.fi/l/Ntrf-7fTCMcQ