Atria Oyj Pörssitiedote 22.10.2020 klo 7.50

Atria uudistaa strategiaansa ja päivittää taloudelliset tavoitteensa: Atria on johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo.

Atria Oyj:n hallitus on hyväksynyt yhtiön uudistetun strategian vuosille 2021-2025 ja päivitetyt taloudelliset tavoitteet, jotka tulevat voimaan 1.1.2021.

”Atrian liikevaihto on kasvanut tasaisesti vuodesta 2015 lähtien ja kannattavuutemme on pysynyt hyvällä tasolla. Aiempi Terveen Kasvun strategiamme on osoittanut toimivuutensa ja tavoitteemme ovat ohjanneet meitä oikeaan suuntaan. Vastataksemme toimintaympäristömme ja markkinoiden muuttuviin haasteisiin ja tuottaaksemme sidosryhmillemme entistä enemmän lisäarvoa päivitämme strategiaamme ja tavoitteitamme”, kertoo Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn.

Strategiapäivityksen keskeisenä tavoitteena on olla johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo, jolla on
- erinomainen taloudellinen tuloksentekokyky,
- halutuimmat brändit,
- syvät kumppanuussuhteet asiakkaidemme kanssa,
- sitoutunut henkilöstö,
- edelläkävijyys vastuullisuudessa, sekä
- paras kumppanuus tuottajaomistajien kanssa.

Keskeisimmät uuteen strategiaan vaikuttaneet muutokset toimintaympäristössä liittyvät kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ostopäätöksissä korostuvat entistä enemmän tietoisuus vastuullisista ruokavalinnoista ja valmisruokien sekä erityisesti siipikarjanlihan kysynnän lisääntyminen. Food Service -kanavan ja kaupan omien tuotemerkkien suosio on myös kasvussa. Viimeisen vuoden aikana markkinoiden epävarmuus on vaikuttanut elintarvikealan näkymiin.

Keskeistä tavoitteiden saavuttamiselle on jatkaa panostusta kaupallisen erinomaisuuden, jatkuvan toiminnan tehostamisen sekä Atrian Tavan Toimia parantamiseksi. Näiden lisäksi on erityisen tärkeää, että onnistumme strategiamme tuloksenteon kannalta keskeisimmissä kuudessa painopisteessä, jotka ovat:

- voitamme siipikarjassa
- laajennamme valmisruoissa
- vahvistamme Food Servicea, mukaan lukien pikaruoka
- kasvamme kannattavasti Ruotsissa
parannamme punaisen lihan kannattavuutta
- parannamme toimitusketjun tehokkuutta.

Uuden konsernistrategian keskeinen tavoite Atria Venäjän osalta on saattaa selvitystyö Atria Venäjän kehittämisestä ja rakennemuutoksesta päätökseen strategiajakson alkuvaiheessa. Osana selvitystä Atria tutkii mahdollisuuksia myydä Atria Venäjän liiketoimintoja.

Kokonaisuudessaan Atrian uuden konsernistrategian taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:
- Markkinaa nopeampi kasvu (uusi tavoite)
- Liikevoittoprosentti 5 % (ei muutosta)
- Omavaraisuusaste 40 % (ei muutosta)
- Oman pääoman tuottoaste (ROE) 10 % (päivitetty tavoite)
- Varojenjako tilikauden voitosta 50 % (ei muutosta)

Lue lisää: www.atria.fi/konserni/yritys/strategia

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Juha Gröhn, p. 0400 684 224 tai sähköposti: juha.grohn@atria.com.

Juha Gröhn

www.atria.com