Atria valmistautuu kesän suurimpaan grillaussesonkiin

Juhannusta edeltävä viikko on Atrian tuotantolaitoksilla perinteisesti vuoden kiireisintä aikaa. Grillituotteita ja etenkin kesämakkaroita toimitetaan kauppoihin juhannuksen alusviikoilla kolminkertainen määrä normaalituotantoon verrattuna. Tätä urakkaa on Atrialla helpottamassa yli 700 tälle kesälle palkattua sesonkityöntekijää.

Atria Grillaustutkimuksen* mukaan suomalaisista valtaosa (71 %) grillaa kesäkauden aikana, eikä heille ole samantekevää, mitä grillissä paistuu tai miltä ruoka maistuu. Hyvä maku on ensisijainen kriteeri, kun suomalainen valitsee grillattavansa. Ja maun merkitys on vain kasvanut viime vuosina.

Suomalaisten grillissä paistuvat kana, kasvikset ja possu, mutta kaikkein yleisimmin makkara. Atrialla valmistetaan touko-elokuun aikana noin viisi miljoonaa kiloa grillimakkaraa. Atria Hiillos Grillimakkara on säilynyt suomalaisten suursuosikkina jo yli 40 vuoden ajan. A-luokan lihansyöjien ykkösvalinta on Atria Wilhelm.

Top 5 grillattavat:

1. Makkarat
  2. Kana
  3. Kasvikset
  4. Possu
  5. Nauta

Grillissä valmistetun aterian pääraaka-aine on aina tai usein liha 82 prosentilla grillaajista. Kyselyyn vastaajista 51 prosenttia grillaa mieluummin itse maustettuja lihoja, 34 prosenttia valmiiksi marinoituja.

Tyypillinen grillaaja on lapsiperheessä asuva 35–54-vuotias mies, jonka talouden bruttotulot ovat yli 40 000 euroa vuodessa. Hän asuu omakotitalossa ja perheellä on myös mökki. Mökkeily, loma ja grillaus ovat suomalaiselle erottamaton yhdistelmä. Grillaukseen liittyy rento meininki ja lupa nauttia hyvästä ruuasta.

Yleisimmin grillikausi alkaa toukokuussa (43 % vastaajista) ja päättyy syyskuussa (48 % vastaajista). Huomioitavaa on, että jopa 14 prosentin mielestä koko vuosi on grillikautta.

Lisätietoja antaa: Sanna Päällysaho, markkinointijohtaja, Atria Suomi Oy, puh. 040 826 8588, sanna.paallysaho@atria.com

*) Atria Grillaustutkimuksen toteutti elokuussa 2022 Iro Research Oy. Atria on toteuttanut vastaavan tutkimuksen myös vuosina 2018, 2019, 2020 ja 2021. Uusimpia tuloksia vertailtiin aikaisempiin tutkimustuloksiin. Vastaajia oli 1000. Vastaukset kiintiöitiin sukupuolen, ikäryhmän ja asuinpaikan suhteen.