Atrialaiset toimittivat Ukrainaan 40 000 purkkia sianlihaa

Atrialaiset maatalousyrittäjät, Atrian työtekijät, Atria Suomi sekä tuottajaosuukunnat Itikka osuuskunta, Lihakunta ja Pohjanmaan liha toteuttivat kesän 2023 aikana mittavan yhteishankkeen, jolla toimitettiin sianlihasäilykkeitä Venäjää vastaan puolustussotaa käyvän Ukrainan tueksi. Hankkeessa kerättiin varoja yhteensä 114 881 euroa. Näillä varoilla toimitettiin Ukrainaan 39 342 purkkia atrialaista sianlihaa.

Keräys toteutettiin yhteistyössä Apua Ukrainaan ry:n kanssa, jolla on voimassa oleva rahankeräyslupa. Yhdistys on puolentoista vuoden aikana toimittanut Ukrainaan yli 30 lava- ym. autoa sekä noin 15 rekallista lähinnä sairaalatarvikkeita.

– Viemme myös vapaaehtoisten tekemiä äitiyspakkauksia ja juoksuhautakynttilöitä sekä ruokaa ym. tarvikkeita, joten tämä säilykeprojekti sopi hyvin meidän toimintamalliimme, sanoo Matti Ahonen Apua Ukrainaan ry:stä.

400-grammaiset sianlihasäilykkeet valmistettiin Ilmajoen Makkaramestareiden toimesta, atrialaisesta raaka-aineesta.

On ollut hienoa olla mukana tässä erittäin tärkeässä hankkeessa. Olemme kiitollisia ja ylpeitä siitä, että Ilmajoen Makkaramestarit Oy sai valmistaa lähes 40 000 säilykepurkkia ukrainalaisten tukemiseksi, toteaa Vesa Luhtala Ilmajoen Makkaramestari Oy:stä.

Tuotteiden luotettavan jakelun kohteessa mahdollisti Lion Defence Teamin tiiviit yhteistyökumppanuudet Ukrainassa. Lion Defence Team on joukko suomalaisia vapaaehtoisia reserviläisiä, joiden päätoimintamuoto Ukrainassa on kouluttaa ja jakaa kertynyttä osaamistaan muun muassa maataan puolustaville kansalliskaartilaisille ja rajavartijoille.

– Tämä vaikuttava tuki sopii erinomaisesti maanpuolustuksen kolmeen peruspilariin, jotka usein todetusti ovat huolto, huolto ja huolto, toteaa Martti Mäki-Jouppila Lion Defence Team Ry:stä.

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun logistiikka tuki hanketta opetustyönä varastoinnin ja lähilogistiikan osalta.

– Ukrainan tukeminen raskaassa sodassa on yhteinen velvollisuutemme. Sianlihasäilykkeet olivat meille luonteva tapa osallistua ukrainalaisten tukemiseen. Kiitokset kaikille hankkeeseen osallistuneille, Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan toimitusjohtaja Risto Lahti kiittelee.

Lisätietoja antaa: toimitusjohtaja Risto Lahti, Itikka osuuskunta ja Lihakunta, puh. 050 565 0424, risto.lahti@atria.com