"Atrialaisten tilojen tuottaman lihan menestys maailmalla ei ole sattumaa"

Helmikuun alussa Tampereella järjestettävä Atrian Liha-akatemia on alan vuosittainen huipputapahtuma. Tapahtumassa palkitaan joukko Suomen parhaita lihantuotantotiloja, jotka ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia ja edistäneet alan kehitystä.

Atria palkitsi sopimustuottajiaan Liha-akatemiassa 1.2. Tampereella. Palkitsemiskriteereissä korostettiin ennen kaikkea vastuullista tuotantoa, hyviä tuotantotuloksia sekä pitkäjänteistä kehitystyötä. Tänä vuonna myös peltoviljelyn kehittäminen on otettu mukaan yhdeksi tärkeäksi painopistealueeksi.

– Atrialaisilla tiloilla on tehty hyvin määrätietoista työtä laadun, energiatehokkuuden ja muiden tuotannon keskeisten osa-alueiden parissa. Tilojen tuottaman lihan menestys maailmalla ei ole sattumaa. Se on pitkäjänteisen, määrätietoisen ja ylisukupolvisen työn tulosta pohjoisen puhtaassa luonnossa, toteaa A-Tuottajat Oy:n, A-Rehu Oy:n ja Nautasuomi Oy:n toimitusjohtaja Reijo Flink.

Vuosittaisella palkitsemisella Atria haluaa osoittaa kiitosta ja arvostusta lihatilojen tekemää työtä kohtaan.

– Palkittavien tilojen määrä ei ole suuri suhteessa koko tuottajajoukkoon, mutta toivomme palkitsemisen kannustavan kaikkia sopimustuottajia kehittämään omaa tuotantoaan. Haluamme palkitsemisella tuoda esille sitä erinomaista työtä, jota tiloilla tehdään pitkäjänteisesti ja jokaisena päivänä vuodessa. Palkitut yrittäjät voivat olla aidosti ylpeitä työnsä tuloksista, toteaa Nautasuomen johtaja Sinikka Hassinen.

– Palkinto on kunnianosoitus hyvin tehdystä työstä. Palkittavat tilat ovat tehneet alan kannalta merkityksellisiä asioita, jatkaa Atria Sian johtaja Tuomas Viita.

Jatkuva kehitystyö ja muuttuviin toimintaympäristöihin sopeutuminen ovat merkittäviä menestystekijöitä koko ruokateollisuudelle kuin myös maatalousyrittäjyyden kannattavuudelle.

– Tuottajamme onnistuivat viime vuonna kehittämä
än yritystensä tuotantoa kahden vaikean talousvuoden jälkeen. Sen taustalla on hyvä yhteistyö Atrian ja tuottajien välillä sekä tietenkin tilojen itse tekemä kova työ. Ilman tuottajia meillä ei ole puhdasta, laadukasta suomalaista lihaa, muistuttaa Reijo Flink.

Vuonna 2024 palkitut tilat:

Sikatilat

• Erinomaisten pihvivasikoiden tuottaja: Hautakorven Tila, Karvia
  • Erinomaisten pihvivasikoiden tuottaja: Viljamaan Tila, Sievi
  • Erinomaisten pihvivasikoiden tuottaja: Juonolan Tila, Konnevesi
  • Erinomaisten maitotilan ternivasikoiden kasvattaja: Humalajärven Tila, Toivakka
  • Erinomaisten maitotilan ternivasikoiden kasvattaja: Mustaojan Tila, Uukuniemi
  • Erinomaisten maitotilan ternivasikoiden kasvattaja: Kailaniemen tila, Asikkala

Lisätietoja antaa A-Tuottajat Oy:n, A-Rehu Oy:n ja Nautasuomi Oy:n toimitusjohtaja Reijo Flink, puh. 040 510 6009

Atrian Liha-akatemia on vuosittain Atrian tuottajille ja viljelijöille järjestettävä ammatillinen tapahtuma, jossa palkitaan menestyneitä tiloja eri tuotantosuunnista ja kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja liha-alan ajankohtaisista aiheista.